Temper is een uitzendbureau, ook volgens SZW

Temper is een uitzendbureau, geen bemiddelingsplatform. Dat is de conclusie van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in een onlangs verschenen rapport over het bedrijf. Dit betekent dat platformwerkers geen zzp’ers zijn, maar werknemers. En dat zij recht hebben op een arbeidsovereenkomst en betaald moeten worden volgens de uitzend-cao.

Het SZW-rapport

In het rapport concluderen de inspecteurs dat er sprake is van schijnzelfstandigheid, omdat de 'freeflexers' - zoals de uitzendkrachten bij Temper heten - geen resultaatsverbintenis aangingen en geen invloed hadden op de inhoud van hun overeenkomst. Ook zijn er boetes bij annulering van een opdracht, terwijl de inspectie vindt dat een zelfstandig ondernemer zijn eigen annuleringsbeleid moet bepalen. "En omdat er sprake van een driehoeksverhouding tussen Temper, de zzp'er en de opdrachtgever is, resulteert dit in het ter beschikking stellen van arbeidskrachten", staat in het rapport.

Temper-rechtzaak

Het CNV stapte vorig jaar, samen met FNV, naar de rechter om schijnzelfstandigheid te bewijzen. Temper zet platformmedewerkers namelijk in als zzp’ers. Niet als uitzendkrachten. Terwijl het bedrijf, net als uitzendbureaus, bemiddelt tussen opdrachtgevers en werkenden. Piet Fortuin, CNV-bestuurder: ‘Temper ondermijnt een eerlijke arbeidsmarkt. Deze constructie kent enkel verliezers. Het SZW-rapport bevestigd onze kijk op schijnzelfstandigheid. Ik hoop dat de overheid nu paal en perk stelt.’

Piet Fortuin - CNV voorzitter

Commissie Borstlap