’€15.000.000.000,- is veel, maar CNV mist aantal zaken’

CNV over koopkrachtreparatieplan kabinet

Het CNV is opgetogen dat het kabinet haast heeft gemaakt met de aanpak van de snel groeiende armoede in het land. Voorzitter Piet Fortuin zegt daarover: ’15 miljard euro is serieus veel geld en ik lees en hoor vandaag goede bestedingsdoelen. Maar ik mís ook de nodige zaken!’

Vandaag, woensdag 31 augustus, lekte al inhoud van de koopkrachtreparatie die het kabinet vannacht heeft voorbereid. CNV-voorzitter Fortuin is bereid om op voorhand een duim te zetten bij de verhoging van het minimumloon. ‘Die verhoging met 10% scheelt met de eerder voorgenomen gestaffelde 7,5%. Maar nog steeds blijven de marges krap voor mensen op dat minimumniveau.’

Middeninkomens

De aanhoudende accijnsverlaging op brandstof en de aanpassing van huur- en zorgtoeslag kan eveneens rekenen op een positieve reactie van de CNV-voorzitter. Maar wel met een kanttekening: ‘Dit pakket lijkt erg weinig te doen voor de middeninkomens. En die moeten het doen zónder huur- en zorgtoeslag. Dus hoe krijgen die dan hun compensatie binnen?’

Ook het voornemen van het kabinet om een mijnbouwheffing toe te passen kent nog haken en ogen volgens Piet Fortuin. ‘Om maar eens wat te noemen, Shell is een Britse onderneming. Kun je die langs deze weg wel belasten? En waarom doet het kabinet niets met de oproep om de energiebelasting te verlagen? Over belasting gesproken, welke garanties zijn er gegeven dat ondernemingen hun ‘mijnbouwheffing’ straks niet braaf doorberekenen aan de consument?
En waarom heeft het kabinet er niet voor gekozen om de fiscale reiskostenvergoeding woon/werkverkeer te verhogen. De vakbond meldt al heel lang dat die 19 cent per km volstrekt ontoereikend is. Ambulante werknemers wordt via een omweg het werken onmogelijk gemaakt.’

Haastige spoed?

Fortuin geeft eerlijk toe dat hij de plannen niet in detail kent. ‘Vooralsnog kan ik dus nog slechts vraagtekens plaatsen bij hetgeen bekend lijkt. Ik ben blij dat het kabinet er spoed op heeft gezet. Dat was absoluut nodig en dat heeft de vakbond ook duidelijk gemaakt in Den Haag. Maar dat maakt me wel beducht op ‘haastige spoed’, met dus enkele verkeerde afslagen.’