Al het nieuws

Reactie CNV op plan minister Van Gennip

Boor eerst onbenut arbeidspotentieel aan

Een bizar voorstel. Dat is de reactie van CNV op het plan van minister Van Gennip om Franse werklozen naar Nederland te halen om personeelstekorten op te vullen.

‘In Nederland staan een miljoen mensen aan de kant. Tweederde van de werkzoekenden boven de 55 jaar komt moeilijk aan een nieuwe baan. 40% is nog nooit op sollicitatiegesprek uitgenodigd. Ook mensen met een arbeidsbeperking hebben vaak het nakijken, blijkt uit recent CNV-onderzoek,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. ‘Deze groep moet eerst aan de slag. Het is onrechtvaardig om over arbeidsmigratie te praten terwijl zo veel Nederlandse werkzoekenden aan het werk kunnen en willen.’

Het CNV roept de minister op om haar plan snel te herzien. ‘Laat het kabinet, samen met sociale partners, eerst nadenken hoe we veel Nederlandse werkzoekenden snel aan duurzaam werk kunnen helpen. Ook werkgevers hebben de plicht om slim na te denken hoe zij het onbenutte arbeidspotentieel van een miljoen mensen, snel aan het werk krijgen.’