Al het nieuws

CNV: Kabinetsvoorstel kinderbijslag extra aanslag op koopkracht

Het kabinetsvoorstel om de kinderbijslag de komende drie jaar niet te verhogen is de zoveelste aanslag op de koopkracht van gezinnen. Dat stelt het CNV.

Vandaag behandelt de Tweede Kamer het kabinetsvoorstel over het niet-indexeren van de kinderbijslag over de jaren 2022, 2023 en 2024. Het CNV roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel te stemmen.

Oneerlijk
‘Dit voorstel is oneerlijk en onverantwoord. Voor veel gezinnen is de kinderbijslag het verschil tussen wel of niet rondkomen. Net wel, of net niet die noodzakelijke schooltas kopen. Het is ongehoord dat het kabinet over de rug van kinderen deze maatregel wil doorvoeren,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Piet Fortuin, CNV-voorzitter

Torpederen
Het kabinetsvoorstel kwam tot stand in een tijd waarin de inflatieverwachting laag was: 1,4%. Maar inmiddels staat de inflatie op 2,7% door stijgende energieprijzen en hoge woonlasten. Fortuin: ‘Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe afwegingen. De lage inkomens voelen deze maatregel direct. Maar ook de middeninkomens, die vaak geen recht hebben op inkomensafhankelijke regelingen, voelen dit in hun portemonnee. De Tweede Kamer moet dit voorstel torpederen en het koopkrachtverlies van gezinnen beperkt houden.’

Beleid