Al het nieuws

CNV-onderzoek: werkgevers vragen werknemers ook bij coronaklachten naar werk te komen

Bijna een op de vijf werknemers wordt door de werkgever gevraagd om naar het werk te komen als zij coronaklachten (verkoudheid, hoesten) hebben. Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder 2000 leden in de publieke en private sector.

‘We kunnen deze crisis alleen bestrijden als iedereen zich aan de regels houdt. De regel ‘met klachten thuisblijven’ is de meest simpele regel die er is. We snappen dat de druk bij sommige werkgevers hoog is. Maar toch moet de werkplek geen grote besmettingshaard worden waarbij het virus vrij spel krijgt. Werkgevers en werknemers roepen we op hierin verantwoordelijkheid te nemen,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Baan verliezen
Bijna een op de tien ondervraagden is bang om zijn of haar baan te verliezen door de coronacrisis. 41% zegt dat het minder goed gaat in de organisatie sinds de nieuwe maatregelen van kracht zijn. Fortuin: ‘Onrust en onzekerheid zijn funest voor het vertrouwen van mensen. Het is goed dat het kabinet nu over de brug komt met nieuwe steunpakketten. Maar een structurele oplossing is belangrijk. Het ziet er naar uit dat corona nog wel even onder ons blijft.’

Lange termijn-aanpak
CNV-leden zijn niet positief over het verloop van de crisis. Driekwart verwacht dat we nog jaren in deze crisis zitten. 84% vindt dat het kabinet met een lange termijnvisie op de coronacrisis moet komen. 62% is ontevreden over de corona-aanpak van het kabinet. Fortuin: ‘Bij onze leden is de rek eruit. Een serieus signaal. Momenteel zijn we met het kabinet in gesprek over de lange termijnstrategie met betrekking tot corona. Noodzakelijk om niet van golf naar golf te hobbelen.’