Al het nieuws

Oproep CNV: trek coronateugels zo snel mogelijk weer aan

Bijna de helft van de mensen in een vitaal beroep vindt dat de coronamaatregelen te snel zijn opgeheven. 30% voelt zich minder veilig door het schrappen van de maatregelen. Dit blijkt uit nieuw CNV-onderzoek onder 1500 leden met een vitaal beroep, zoals buschauffeurs, zorgmedewerkers en supermarktpersoneel.

54% ziet dat klanten, omstanders en patiënten zich nauwelijks meer houden aan de coronamaatregelen. 42% moet mensen regelmatig aanspreken om zich aan de regels te houden.

Extra risico
Piet Fortuin, CNV-voorzitter: ‘Werkenden in vitale beroepen lopen al anderhalf jaar extra risico op coronabesmetting. Ze komen in contact met patiënten, reizigers en bezoekers. Maar zij zijn ook de werkenden die Nederland door de crisis hebben geholpen. Het zou wel heel cru zijn als zij nu, in het zicht van finish, alsnog besmet worden, doordat de maatregelen te snel zijn opgeheven.’

Trek teugels weer aan
Het CNV roept het kabinet daarom op om de coronateugels zo snel mogelijk weer aan te trekken. ‘Het kabinet lijkt te optimistisch geweest over het verloop van corona. Maar veel mensen zijn nog niet gevaccineerd. We moeten dus tijdelijk weer over tot strengere maatregelen zodat we straks weer volledig los kunnen,’ aldus Fortuin. Vandaag besluit het kabinet over mogelijk strengere coronamaatregelen.