Reactie CNV op persconferentie kabinet

‘Kabinet kan fieldlab-miljarden beter investeren in structurele opening samenleving'

Deze versoepelingen komen geen dag te vroeg. Te veel bedrijven in de horeca en detailhandel staan momenteel op omvallen na maanden van sluiting, wat veel mensen hun baan dreigt te kosten. Het water staat deze sectoren tot aan de lippen.

Dat is de reactie van het CNV op de persconferentie van het kabinet.

Het CNV pleit er daarnaast voor dat kabinet prioriteit geeft aan het structureel en verantwoord openen van de hele samenleving, waaronder alle horeca en detailhandel. Fieldlabs-experimenten zijn niet het juiste middel op weg naar vrijheid. De eerste fase van de fieldlabs kostte bijna een miljard euro, voor de tweede fase trekt het kabinet 2,7 miljard euro uit.

Dit is niet de tijd van miljardenverslindende experimenten die ook het aantal besmettingen nog eens omhoogstuwen.
Piet Fortuin, CNV-voorzitter

‘Astronomische bedragen. Dit is echter niet de tijd van miljardenverslindende experimenten die ook het aantal besmettingen nog eens omhoogstuwen. Het kabinet kan dit geld beter inzetten voor een verantwoorde opening van horeca en winkels. Desnoods door bezoekers van winkels en kroegen meer (gratis) testen aan te bieden,' aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Een structurele opening is ook effectiever voor de werkgelegenheid: in de horeca werken een half miljoen mensen, in de detailhandel 800.000. Fortuin: 'Deze groep moet zo snel mogelijk weer aan het werk. Het is voor deze werkenden niet te verkopen dat hun winkel of kroeg al maanden dicht is, maar er wel ineens een grootschalig event met tienduizenden bezoekers voor de deur plaatsvindt.'