Al het nieuws

‘Sombere coronakerst maar er is geen keus’

Reactie CNV op persconferentie

Het CNV roept werkgevers op om de komende week ruimhartig te zijn met verlof nu de scholen een week eerder sluiten, naar aanleiding van de persconferentie van zojuist.

‘Op het laatste moment besluit het kabinet om de scholen toch te sluiten. Hierdoor komen veel werkende ouders ineens in de knel. We vragen werkgevers dan ook om zoveel mogelijk thuiswerkmogelijkheden te bieden, ruimhartig te zijn met verlof of anderszins met werkende ouders mee te denken,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Sombere coronakerst
Het CNV heeft daarnaast begrip voor verlenging van de coronamaatregelen. ‘Het wordt wederom een sombere corona-kerst. Maar met deze cijfers en de druk op de ziekenhuizen is er geen keus. We zijn blij dat het kabinet kiest voor deze weg. Na bijna twee jaar coronacrisis weten we dat bij kleine versoepelingen de besmettingen weer omhoog knallen. Daar zit echt niemand op te wachten,’ stelt Fortuin.

Met klachten naar werk
Belangrijk is dat iedereen zich aan de maatregelen blijft houden. Bijna een op de vijf werknemers wordt door de werkgever gevraagd om bij coronaklachten toch te komen werken, blijkt uit een CNV-enquête van vandaag. ‘Dat schiet dus niet op. Wie klachten heeft en daarmee naar het werk komt, kan anderen weer ziek maken. We vragen werkgevers en werknemers om hierin verantwoordelijkheid te nemen.’

Lange termijnvisie
De roep om een lange termijnplan op de crisis wordt steeds luider, ook bij CNV-leden. 84% vindt dat het kabinet met een lange termijnvisie op de coronacrisis moet komen. 62% is ontevreden over de corona-aanpak van het kabinet. Fortuin: ‘Bij onze leden is de rek eruit. Een serieus signaal. Momenteel zijn we met het kabinet in gesprek over de lange termijnstrategie met betrekking tot corona. Noodzakelijk om niet van golf naar golf te hobbelen.’