close up van slang in de benzinetank

CNV-onderzoek: 1 op 5 werkenden ontvangt geen reiskostenvergoeding

1 op de 5 werkenden ontvangt geen reiskostenvergoeding. 28% ontvangt minder dan de onbelaste vergoeding van 23 cent per kilometer en 45% krijgt precies 23 cent per kilometer vergoed.

Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder ruim 1500 werkenden die met de auto naar hun werk komen.

‘Het is schrikbarend dat 1 op de 5 werkenden nog steeds geen vergoeding krijgt. Deze mensen betalen dus flink om te mogen werken. CNV maakt zich hard voor een kostendekkende vergoeding in de cao’s. We slagen erin om in steeds meer cao’s afspraken te maken over een hogere vergoeding. Maar niet alle werkgevers zijn even scheutig,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Vanaf 2026: 100 euro per maand extra aan reiskosten

Werkenden die de auto nodig hebben, hangt een financiële strop boven het hoofd: de tijdelijke accijnskorting verdwijnt per 1 januari 2026. Fortuin: 'Het kabinet verlaagde de belasting op benzine en diesel in 2022 tijdelijk door de hogere prijs van olie. Per 1 januari 2026 stopt deze korting en schiet de prijs aan de pomp weer omhoog. Voor veel werkenden betekent dit een behoorlijke stijging van hun reiskosten. Veel werkenden betalen in 2026 al snel 50 tot 100 euro extra per maand aan reiskosten. We roepen het kabinet daarom op om de accijnskorting ook in 2026 te continueren. Tegen zo’n hoge brandstofprijs is immers niet op te onderhandelen aan de cao-tafel.’  

Steeds hogere autokosten 

6 op de 10 werkenden leggen steeds meer toe op hun reiskosten, blijkt ook uit het nieuwe onderzoek. Eenzelfde percentage geeft aan dat de 23 cent ontoereikend is om alle autokosten te dekken. Fortuin: ‘Niet alleen de brandstofprijs, ook de totale kosten voor autorijden zijn gestegen. Denk aan de hogere aanschafprijs en onderhoudskosten voor een auto. Voor veel mensen is de auto onmisbaar om te werken, vooral voor werkenden buiten de Randstad. 62% heeft de auto nodig om te kunnen werken. Het is onacceptabel dat de verpleegkundigen, schoonmakers en docenten straks een steeds groter deel van hun salaris bij de pomp uit moeten geven.’