Concreet betekent het dat medewerkers hun werk donderdag 24, vrijdag 25 en maandag 28 april neerleggen. Dat kan ervoor zorgen dat klanten iets langer op een reparatie, bandenwissel of onderhoudsbeurt moeten wachten. ‘Dat is inderdaad vervelend voor ze’, erkent Engmann. ‘Maar als er nu geen goede cao komt, worden de wachtlijsten in de toekomst alleen nog maar langer en dat is nog vervelender. Er is al een tekort aan goede monteurs en zonder goede arbeidsvoorwaarden wordt dat alleen maar erger.’
CNV wil trend keren
Om de trend te keren, wil CNV dat BOVAG zijn cao-voorstellen drastisch aanpast. Engmann: ‘De werkgevers vonden de vorige cao eigenlijk te duur en hebben achteraf spijt. Die willen ze nu terugverdienen.’
Zo biedt BOVAG een loonsverhoging van 7% over een periode van 21 maanden. CNV wil 6% voor 12 maanden. Dat is de inflatie plus een stukje koopkrachtverbetering waar de werknemers inmiddels wel recht op hebben. Bovendien wil CNV ruimte voor rouw- en geboorteverlof, een betere reiskostenregeling en afspraken om ouderen een beetje te ontzien. Dat zien de werkgevers allemaal niet zitten. Engmann: ‘Ze jagen hun mensen weg terwijl ze die nu juist aan zich moeten binden.’
Oranjeontbijtje
En dus gaan de acties (na elf 24-uursstakingen en twee 48-uursstakingen) gewoon door. In het hele land leggen medewerkers van o.a. garages, auto(dealer)-bedrijven, truckbedrijven, tweewielerbedrijven, caravan-en camperbedrijven en autoverhuur- en revisiebedrijven nu 3 dagen hun werk neer. Ze kunnen zich donderdag 24 april op 10 verschillende plekken in Nederland inschrijven als staker. Op de meeste locaties zorgen de bonden voor een oranjeontbijtje.
Vragen over het cao-conflict?
Wil je weten waar het cao-conflict precies over gaat en hoe we gekomen zijn tot waar we nu staan? Lees er alles over op onze speciale cao-pagina voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche.
Vragen over staken?
Heb jij vragen over hoe staken in zijn werk gaat? Lees er alles over op onze speciale stakingspagina.