Corona

Coronatoegangsbewijzen op het werk

Er ligt een wetsvoorstel in de Tweede Kamer, dat werkgevers verplicht om coronatoegangsbewijzen (CTB’s) op de werkvloer te gaan controleren. Het wetsvoorstel moet eerst worden aangenomen, voordat de CTB’s ingevoerd kunnen worden. We vertellen je alvast meer over het CTB en wat ons standpunt hierin is.

Over het coronatoegangsbewijs

Met het coronatoegangsbewijs (CTB) bewijst een persoon dat hij is gevaccineerd, genezen van corona of (recent) negatief is getest. Een negatieve testuitslag is slechts 24 uur geldig. Het CTB bestaat uit de QR-code die je op je telefoon via de check-app kan oproepen, maar het kan eventueel ook een papieren bewijs zijn.

Komt er een CTB op het werk?

Er ligt een wetsvoorstel, dat dit mogelijk moet maken. Nu mag je werkgever nog niet om een CTB vragen, als je op het werk komt. De Tweede Kamer en de Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog behandelen. Daarna besluit Minister De Jonge van Volksgezondheid in welke sectoren de CTB op de werkplek wordt ingevoerd.

Is het CTB hetzelfde als 2G?

Nee. Een CTB krijg je als je bent gevaccineerd, genezen van corona of een negatieve testuitslag hebt. Bij 2G telt een negatieve testuitslag niet meer mee om ergens toegang te krijgen, maar alleen of je bent gevaccineerd of genezen van het virus. In Nederland is vooralsnog geen sprake van 2G. Wettelijk is dat nog niet geregeld. Er is wel een wetsvoorstel in voorbereiding, maar dat wetsvoorstel sluit 2G op de werkvloer uit.

Wat vindt het CNV van het CTB?

Het CNV is tegen een CTB op de werkvloer. Je moet naar je werk voor je inkomen, daar heb je weinig keuze in. Het CNV heeft een aantal bezwaren. De vier belangrijkste zijn:

1. het schendt fundamentele rechten van werknemers;
  2. het kan arbeidsrechtelijke gevolgen hebben;
  3. het omzeilt de arbeidsomstandighedenwet;
  4. het brengt tweespalt en afschuiven van de verantwoordelijkheid naar de werkvloer.

Het CNV heeft deze bezwaren aan het kabinet en de Tweede Kamer meegedeeld en toegelicht, samen met FNV en VCP. In plaats van de CTB pleiten de vakbonden voor strikte naleving van de basismaatregelen en het zoveel mogelijk thuiswerken.

Wat doet het CNV om het CTB tegen te houden?

Samen met de FNV en de VCP heeft het CNV het kabinet met klem verzocht om het wetsvoorstel in te trekken. Wij pleiten voor het streng in acht nemen van de basisveiligheidsvoorschriften: 1,5 meter afstand bewaren, hygiënemaatregels naleven, zoveel mogelijk thuiswerken en thuisblijven en testen bij klachten.

Meer weten over wat er in jouw sector speelt?

Sluit je aan. Juist nu

Het zijn onzekere tijden, ook voor werkenden. Wij staan voor je klaar en behartigen je belangen als werknemer. Juist nu.

• Antwoord op al je vragen over corona
  • Juridische hulp bij arbeidsconflicten
  • Begeleiding naar nieuw werk