4 tips om van thuiswerken een succes te maken

Nederland werkt sinds corona steeds vaker (verplicht) vanuit huis. Veel werknemers bevalt dat wel. Maar het brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe zorg je voor optimale structuur in je werkdag? En hoe werk je op afstand goed samen met collega’s? Wij geven je graag 4 tips om van thuiswerken en succes te maken.

Tip 1: Maak schriftelijke afspraken over thuiswerken met je werkgever

Werk jij (gedeeltelijk) vanuit huis? Dan is het verstandig om hier duidelijke afspraken over te maken met je werkgever, bijvoorbeeld met een thuiswerkovereenkomst. Daarin staat beschreven wat er tijdens het thuiswerken van je wordt verwacht en wat je zelf kunt verwachten van je werkgever. Dit schept duidelijkheid over je rechten en je plichten.

Enkele afspraken in thuiswerkovereenkomst:

  • Werktijden: vanaf wanneer je thuiswerkt, op welke dagen en het aantal uren;
  • Bereikbaarheid: wanneer en via welke communicatiekanalen je bereikbaar bent. Of wanneer je juist onbereikbaar bent;
  • Uitvoering werkzaamheden: aan welke standaarden je werk voldoet, hoe je taken gecontroleerd worden en hoe je beoordeelt wordt;
  • Werkplek: de ergonomische staat van je thuiswerk;
  • Thuiswerkvergoeding: je maakt kosten als je thuiswerkt, zoals elektriciteits-, water-, gas-, en internetkosten. internetkosten. Sommige werkgevers vergoeden deze kosten, hoewel dat niet verplicht is. Check je cao of je recht hebt op een thuiswerkvergoeding;
  • Bedrijfseigendommen: welke middelen je werkgever je beschikbaar stelt, zoals een laptopstandaard of bureaustoel;
  • Beveiliging: hoe je met (gevoelige) bedrijfsinformatie omgaat;
  • Arbeidsomstandigheden: dat de werkgever duidelijke voorlichting en instructies geeft over veilig thuiswerken;
  • Schade en aansprakelijkheid: dat je op een zorgvuldige manier omspringt met, door de werkgever verschafte, materialen en apparatuur.
Je werkgever moet zorgen voor een veilige werkplek, óók als je vanuit huis werkt. Hij heeft de plicht om de inrichting van je thuiswerkplek zoveel mogelijk te faciliteren.
Lottie van Kelle - Beleidsadviseur Europa/ Internationaal

Tip 2 : Zorg voor een ergonomische werkplek

Het is essentieel om je werkplek ergonomisch in te richten, om ziekteverzuim of gezondheidsklachten te voorkomen. Ook als je vanuit huis werkt. Want structureel werken achter je keukentafel, kan op termijn zorgen voor lichamelijk ongemak als nek-, rug-, of armklachten. En het zorgt op termijn dat de scheidslijn tussen werk en privé vervaagd, als je pc altijd opengeklapt staat. Om op een verantwoorde manier structureel vanuit huis te werken is het belangrijk om te zorgen voor:

  • In hoogte verstelbare bureaustoel. Zet je voeten op de grond en zorg ervoor dat de hoek tussen je boven- en onderbeen ongeveer 90- 100 graden is. En laat de armsteunen aansluiten op de bovenkant van het bureaublad;
  • Voldoende grote tafel;
  • Los toetsenbord en (ergonomische) muis. Zo voorkom je dat je de hele dag in gebogen houding werkt;
  • Verstelbaar (groot) beeldscherm. Zorg ervoor dat je de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte is afgesteld;
  • Laptopstandaard. Werk je met een laptop? Gebruik een laptopstandaard om je laptop op de juiste hoogte in te stellen je zithouding te verbeteren. Heb je geen standaard? Gebruik dan boeken als verhoging;
  • Goede verlichting. Werk je in een ruimte zonder natuurlijke daglichtinval? Zorg dan voor goede verlichting. In een slecht verlichte ruimte krijg je hoofdpijn, vermoeidheid of concentratieverlies. En hard licht zorgt voor vermoeide ogen of migraine;
  • Een rustige werkplek, het liefst afgezonderd van je leefruimte. Dit bevordert het aanhouden van de scheidslijn tussen werk- en privé.

Let op: je werkgever heeft een zorgplicht. Dit betekent dat hij verantwoordelijk is dat je een veilige en gezonde werkplek hebt. Hij moet je hierbij faciliteren, bijvoorbeeld door je ergonomisch materiaal te verschaffen of het inschakelen van een arbodeskundige om te checken of je werkplek volgens de normen is ingericht.

Tip 3: Zorg voor structuur in je werkdag

Succesvol thuiswerken valt en staat bij het aanbrengen van structuur. Sta op geplande tijden op en neem de tijd om te ontbijten. Pak nog even een moment voor jezelf, voordat je jouw laptop openklapt. Zo start je je dag vol energie en concentratie.

En ga je aan de slag voor het werk? To do lijstjes helpen je hierbij. Deel je dag in, aan de hand van realistische doelen. Priorteer je taken. Dus wat moet af en welke klussen kunnen wachten? En hang hier een tijd aan. Nu weet je precies wat je te doen staat die dag, En, ook wel fijn, zet een streep door voltooide klussen.

Om je lijstje die dag netjes af te werken, is het raadzaam om je focus te houden. Concentratie is noodzakelijk om productief te zijn, ongeacht of je thuiswerkt of op kantoor. Vraag je gezinsleden om je niet te storen als je werkt. En, als je functie dat toelaat, zet je telefoon op stil en check op gezette tijden je email en berichten.

En neem tussendoor enkele rustpauzes, 2 kortere en een lange pauze van een half uur. Zo kom je even los van je werk en maak je tijd vrij om je hoofd te legen, bij voorkeur op een andere locatie dan achter je werkplek. Maak bijvoorbeeld een ommetje, zodat je, ook tijdens thuiswerkdagen, vitaal blijft.

Tip 4: Keep in touch met je leidinggevende en collega's

Als je vanuit huis werkt, loop je niet even bij collega’s langs om werkafspraken te maken. Of gewoon om even bij te kletsen. Zorg ervoor dat je het contact met collega’s niet verliest. Want goed contact helpt je niet alleen om goed samen te werken, maar heeft ook een sociale functie. Apps en handige programma’s die je hierbij helpen zijn:

  • Samenwerken aan projecten: Trello is een online tool waarin je gezamenlijk aan projecten kunt werken en taken onderverdeelt;
  • Bestanden delen met collega’s: Google Drive, Dropbox of natuurlijk een netwerkschijf helpen je om met alle collega’s toegang te krijgen tot bestanden;
  • Werkgerelateerde vragen stellen: dat kan heel eenvoudig met Slack, zakelijke chatsoftware. Je gooit er vragen in de groep, brainstormt er samen of bespreekt taken;
  • Face to Face contact: met het chat- en videobelprogramma van Microsoft Teams of Skype spreek je elkaar persoonlijk, kun je documenten delen en presentaties geven;
  • Appcontact: via Whatsap maak je eenvoudig een groepsapp aan op je werktelefoon, om elkaar op een laagdrempelige manier te contacten.
  • Sociale contacten: plan eens een informeel videogesprek in met een collega of organiseer een online vrijmibo om contact met elkaar te blijven houden.