Tip 1: Spreek verwachtingen uit en maak afspraken
Voor teams die thuiswerken geldt dat ze vaak minder contact met elkaar hebben dan toen ze fysiek samenkwamen. Even snel overleggen of iets controleren komt er minder snel van. Het is daarom extra belangrijk dat je heldere doelen met elkaar stelt, verwachtingen uitspreekt en concrete afspraken met elkaar maakt.
Tip 2: Overleg de werkzaamheden met elkaar
Werk jij in teamverband? Ga dan met je collega’s in gesprek over wat voor werk er moet gebeuren. Bespreek ook hoe je het werk het beste kunt doen en welke collega je daar het best bij kan helpen. Of andersom, wie jij daarbij kan ondersteunen. Zo vergroot je de onderlinge teamspirit.
Tip 3: Maak een heldere agenda
Misschien ken je dat wel. Een overleg zonder een heldere agenda of doel. En collega’s die allemaal door elkaar heen praten. Je voorkomt dit door een heldere agenda op te stellen met daarin:
- Agendapunten
- Sprekers
- Spreektijd
- Vaste begin- en eindtijd
Ben jij de projectleider, dan moet je de agenda strak aanhouden. Vergeet vooral niet vooraf te checken hoe het met je collega’s gaat en wat voor hen belangrijk is in dat specifieke overleg. Herhaal dat aan het eind en vraag hoe het overleg voor je collega’s was. Vergeet niet om de punten op te nemen in de agenda.
Informele contactmomenten
Werk kent, naast formele-, ook informele contactmomenten. Dat kopje koffie in de pauze is belangrijk om goed contact te onderhouden met je collega’s. Zet dat voort, ook als je vanuit huis werkt. Houd actief contact, niet alleen per email, maar bel ook af en toe eens om echt te vragen hoe het gaat. Daarnaast is het natuurlijk fijn om, naast de inhoudelijke overleggen, ook informele online bijeenkomsten te plannen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Organiseer een digitale vrijdagmiddag borrel
- Grijp de verjaardag van een goede collega aan voor een gezamenlijk moment
- Regel een digitale pubquiz of bingo met je collega’s
- Lunch samen op afstand
- Maak samen een ommetje op afstand via de gratis Ommetje app