Tweede cao-ronde Zorgvervoer en Taxi: goed gesprek, maar verschillen blijven groot

Op vrijdag 6 juni spraken CNV en FNV opnieuw met werkgevers over de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi. De sfeer was goed. We luisteren naar elkaar, er is begrip. Maar op sommige belangrijke onderwerpen zijn we het nog niet eens.

Werkgevers erkennen dat het loongebouw moderner moet. Ook vinden ze dat toeslagen voor flexibel werk bespreekbaar zijn. Dat is positief. Tegelijkertijd zeggen ze: we weten niet of de gemeenten (onze opdrachtgevers) wel meer willen betalen. Als opdrachtgevers niet bijdragen, blijft de sector vastzitten in lage lonen en slechte voorwaarden. En dan krijg je personeelstekort. Als gemeenten een goede dienstverlening willen, dat moet er bij aanbestedingen beter worden betaald.

Eén loongebouw: stap in de goede richting

We lijken het eens te worden over een belangrijke stap: we gaan het werk in de sector goed beschrijven en laten wegen door onafhankelijke deskundigen (FUWA). Dat is de eerste stap naar een eerlijk en helder loongebouw voor álle functies. Dus niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor planners en andere collega’s. Zo krijgen we een eerlijker beloning voor het werk dat mensen echt doen.

Toeslagen: flexibiliteit mag niet gratis zijn

Werken op lastige tijden (zoals 's avonds, in het weekend of bij plotselinge roosterwijzigingen) hoort extra beloond te worden. Veel mensen vinden het vreemd dat dat nu nog niet zo is. CNV en FNV hebben daarom voorstellen gedaan voor extra toeslagen. Werkgevers willen hier best naar kijken, maar maken zich zorgen over de kosten.

Onze inzet: laat zien dat flexibiliteit een prijs heeft. En voer de toeslagen stap voor stap in, met duidelijke keuzes wat eerst komt. We willen dat werkgevers beter plannen en minder schuiven met diensten – dat maakt het werk ook gezonder.

Reiskosten: géén cao zonder regeling

Voor CNV en FNV is dit een breekpunt: er moet een structurele reiskostenvergoeding komen. Nu leggen veel collega’s zelf geld toe om op hun werk te komen – soms tientallen kilometers ver. Dat is onacceptabel.

Werkgevers zijn bang voor onvoorspelbare kosten. Wij zeggen: dat kun je oplossen met duidelijke regels en grenzen. Wij hebben voorstellen gedaan. Onderzoeksbureau Panteia gaat die nu doorrekenen. Maar één ding is duidelijk: géén reiskostenregeling betekent géén nieuwe cao.

Ziekteverzuim: aanpakken bij de oorzaak

De sector heeft een hoog ziekteverzuim: gemiddeld 15%. Werkgevers willen dat oplossen met strengere regels en meer wachtdagen. CNV en FNV willen juist investeren in oplossingen: minder roosterdruk, betere begeleiding, gezondere werkcultuur.

Daarom hebben we voorgesteld om het onderwerp op te splitsen. Eerst onderzoeken we oorzaak van het hoge ziekteverzuim en pakken dat aan – daarna praten we over loondoorbetaling of wachtdagen. Werkgevers willen meedenken over dit idee. Daar zijn we blij mee. Want wie mensen straft bij ziekte, jaagt ze weg of laat ze doorwerken terwijl ze ziek zijn. Daar wordt niemand beter van.

Samen sterker: word lid, maak anderen lid

Vakbonden CNV en FNV trekken in deze onderhandelingen samen op. We staan zij aan zij voor betere voorwaarden in het zorgvervoer en taxivervoer. Maar onze kracht hangt af van jullie: maak je collega lid. Alleen met voldoende leden krijgen we goede arbeidsvoorwaarden voor elkaar.

Erik Honkoop
Onderhandelaar Zorgvervoer & Taxi voor vakbond CNV

Lid worden is zinvol. Vakbond CNV