Werken voor Heineken is geen hobby
Het is geen kleine stap om te staken. Voor veel leden voelt dit als een grote drempel, en voor sommigen was het zelfs de eerste keer.
Aan de cao tafel benadrukte Heineken regelmatig dat werknemers vaak al heel lang voor Heineken werken. Met trots werd gezegd dat de meeste werknemers heel veel liefde hebben voor het bedrijf en er al van vader op zoon werken.
Dat klopt! Wij herkennen als vakbonden dat werknemers met veel liefde jarenlang voor Heineken hebben gewerkt, met name in de brouwerijen. De mensen die vandaag in de regen hebben staan staken zijn degenen die al jarenlang bijdragen aan het succes van Heineken. Maar dit is geen liefdadigheidswerk. Heineken is geen Rode Kruis of vrijwilligersstichting. Heineken is een groot winstgevend commercieel bedrijf. Heineken onderhandelt met al haar klanten over de prijs van het product.
De cao is niets meer of minder dan een contract dat wordt afgesloten tussen werkgever en werknemers. Heineken vraagt de werknemers om werk voor hen te verrichten. Namens de vakbondsleden brengen wij in onder welke voorwaarden de werknemers dit werk willen doen.
Een cao conflict staat los van de loyaliteit of betrokkenheid die onze leden ten opzichte van Heineken. Deze staking is het uiterste middel dat jullie als vakbondsleden kunnen inzetten om toch nog te zorgen voor een goede cao. De interne communicatie van Heineken op woensdag gaf het gevoel dat het bedrijf niet onder de indruk is van de eerste stakingsdag.
Zolang Heineken dit niet serieus neemt en met betere voorstellen komt zullen we de acties voortzetten.
Maar is de liefde van de werknemers voor Heineken ook wederzijds?
Wat is feitelijk de loonontwikkeling bij Heineken?
Hieronder staat een tabel met als voorbeeld de loonontwikkeling bij HNS, die we voor duidelijkheid hebben uitgerekend. We hebben bewust een lange periode genomen om ook de effecten van de economische crisis van 2008 en de coronapandemie mee te nemen, aangezien zowel werknemers als Heineken hierdoor zijn beïnvloed.
Heineken beweert dat zij goede loonsverhogingen hebben gegeven. Uit de onderstaande tabel blijkt echter dat deze bewering niet klopt. De gegevens laten zien dat er in 16 jaar nauwelijks structurele koopkrachtverbetering is geweest. Werknemers hebben nauwelijks geprofiteerd van de behaalde winsten, terwijl deze winsten ook door hen inzet is behaald.
Heineken Netherlands Supply |
|||||||
Functiegroep: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Max 100% per 31-12-2008: |
€ 2.220 |
€ 2.270 |
€ 2.386 |
€ 2.568 |
€ 2.857 |
€ 3.186 |
€3.624 |
Max 100% per 31-12-2024: |
€ 3.353 |
€3.424 |
€ 3.592 |
€ 3.859 |
€4.280 |
€ 4.762 |
€5.402 |
Toename in 16 jaar: |
€ 1.133 |
€1.154 |
€1.206 |
€1.291 |
€1.423 |
€1.576 |
€1.778 |
Toename in %: |
51% |
50,8% |
50,5% |
50,3% |
49,8% |
49,5% |
49,1% |
Inflatie (CPI) 2009-2024: |
45,6% |
45,6% |
45,6% |
45,6% |
45,6% |
45,6% |
45,6% |
Totale verschil in 16 jaar: |
5,39% |
5,19% |
4,9% |
4,63% |
4,16% |
3,82% |
3,42% |
Hiermee bevestigt Heineken indirect dat inflatie jaarlijks wordt gecompenseerd. Echter, wat werknemers aan inflatiecompensatie ontvangen, wordt direct weer besteed aan stijgende kosten door inflatie. Per saldo houden zij nauwelijks iets over om hun koopkracht echt te verbeteren.
Hoewel Heineken dit niet zo concreet heeft uitgewerkt, zien we een deel van dit beeld terug in hun eigen communicatie. Hieruit blijkt dat de lonen in de periode 2018-2024 gemiddeld met 1,2% achterlopen ten opzichte van de inflatie. Heineken heeft namelijk zelf in gecommuniceerd dat de inflatie van 2018 tot 2024 in totaal 26% was, terwijl de loonstijging voor HNS tussen 2018 en 2024 in totaal 24,8% was. Kortom de loonstijging bij Heineken is de laatste jaren steeds verder afgenomen.
Heineken wil zeggenschap en flexibiliteit
Heineken beschikt al over maximale zeggenschap en flexibiliteit als het gaat om RSP-verhogingen en beoordelingstoeslagen. Ze hebben volledige vrijheid om hun budget te bepalen, wat bepaalt wie wel of geen eenmalige uitkering ontvangt. Met het MMRP-systeem heeft Heineken bovendien volledige controle over de beloning, loonsverhogingen en arbeidsvoorwaarden van deze werknemers.
Toch streeft Heineken ernaar om haar flexibiliteit en zeggenschap in de cao nog verder uit te breiden. Dit kwam ook duidelijk naar voren tijdens de laatste cao-onderhandelingen. Ook het herhaaldelijk indienen van een eindbod zorgt ervoor dat Heineken op deze manier haar zeggenschap verder versterkt.
Afgelopen jaren hebben onze leden akkoord gegeven op sobere cao voorstellen en matige loonstijging. Vervolgens bleek toch dat de winsten hoger waren dan aan de cao tafel werd voorgespiegeld.
De strategie van Heineken
We zien dat Heineken bewust begint met een fors lager loonbod dan de inflatie. Het gevolg? Echte koopkrachtverbetering, die recht doet aan de hoge nettowinsten die door de harde inzet van werknemers zijn behaald, blijft uit.
Heineken begon bewust met een loonbod dat ver onder de inflatie lag. Ze hielden dit bod gedurende twee onderhandelingsrondes vast, ondanks dat iedereen wist dat de inflatie voor 2024 rond de 3,2% zou uitkomen.
Cao voor 2 jaar
|
1e cao onderh.
|
2e cao onderh.
|
3e cao onderh.
|
4e cao onderh.
|
2025
|
2%
|
2%
|
2,5%
|
3,2%
|
2026
|
2%
|
2%
|
2,5%
|
2,3%
|
Totaal
|
4%
|
4%
|
5%
|
5,5%
|
Gemiddeld per jaar
|
2%
|
2%
|
2,5%
|
2,75%
|
We mogen al blij zijn dat Heineken niet met 1% is begonnen en uiteindelijk is geëindigd op 2,75%! Volgens de redenering van Heineken zou dat als een nog grotere prestatie worden gezien. Met een zo’n strategie en loonbod kan Heineken altijd beweren dat ze een goed aanbod hebben gedaan.
Ze slaan hiermee volledig de plank mis! Iedereen die lang binnen Heineken werkt weet hoe de cao achteruit is gegaan. Iedereen bij HNS voelt het effect van de maatwerkroosters en de individuele beoordelingen. Werknemers van Heineken zijn niet gek, zij weten dat de lonen al jaren onvoldoende zijn gestegen ten opzichte van de inflatie.
Praatjes vullen geen gaatjes
Heineken communiceert nu overal dat ze bereid zijn om met de vakbonden te praten. Maar praatjes vullen geen gaatjes. Heineken weet heel goed hoe cao onderhandelingen werken. Heineken weet dat wij pas weer aan tafel komen als zij ook bereid zijn om daadwerkelijk cao afspraken te maken op basis van onze voorstellen. Tijdens de cao onderhandelingen hebben we ook uren met elkaar gesproken, maar de eindstand was dat Heineken geen concessie wilde doen.
Heineken communiceert intern anders dan hoe zij zich in de cao-onderhandelingen hebben opgesteld. Door hun houding heeft Heineken de acties over zichzelf afgeroepen. Heineken lijkt een strategie te volgen om verwarring te creëren en verdeeldheid te zaaien. Heineken moet niet blijven steken bij woorden, maar daadwerkelijk in actie komen. Het wordt tijd dat ze onze voorstellen serieus nemen.
Tot slot nog even over de loontransparantie
Heineken beweert dat er geen sprake is van een loonkloof. Waar wij als vakbond om hebben gevraagd is transparantie. Onze leden hebben serieuze vraagtekens bij de objectiviteit van de RSP beoordelingen. Dit gaat overigens niet alleen om vrouwen. Deze beoordelingen en de daaraan gekoppelde beloning kunnen bedoeld, of onbedoeld, oneerlijk uitpakken.
Loondiscriminatie is al sinds 1975 verboden in Nederland. Dus het is logisch dat Heineken gelijk loon voor gelijk werk als uitgangspunt heeft. Nu 50 jaar later vragen wij Heineken om een uurloontabel op te nemen in de cao. Op die manier kunnen ook uitzendkrachten zelf eenvoudiger zien of zij inderdaad gelijk loon krijgen ten opzichte van Heineken medewerkers. Een uurloontabel is heel gebruikelijk in andere cao’s maar Heineken weigert dat.
We vragen Heineken een vergewisbepaling in de cao op te nemen. In veel cao’s wordt afgesproken dat de werkgever zich ervan zal vergewissen dat de uitzendkrachten, in gelijkwaardige functies als zijn eigen werknemers ook gelijk worden beloond op het gebied van salaris, vakantiegeld, toeslagen en onkostenvergoedingen. Heineken is daar niet toe bereid.
Heineken is niet bereid jaarlijks te rapporteren aan vakbonden over de loonkloof tussen mannen en vrouwen om te laten zien dat het goed zit. Heineken is niet bereid om individuele werknemers het recht te geven informatie te krijgen over salarisniveaus van werknemers die hetzelfde of vergelijkbaar werk doen.
Over loontransparantie is nieuwe aanvullende wetgeving in de maak. Heineken communiceert nu vol trots dat ze CNV hebben toegezegd zich aan de wetgeving te zullen houden. Dat lijkt ons nogal logisch, uiteraard zal Heineken zich aan de wetgeving moeten houden. Maar daar is geen cao afspraak voor nodig, dat moeten alle Nederlandse bedrijven. Van een bedrijf als Heineken dat zichzelf sociaal noemt is het teleurstellend dat we zo weinig beweging zien dit onderwerp.
Hoe meer leden, hoe sterker CNV
Een cao komt niet vanzelf tot stand. Een goed resultaat kunnen we alleen behalen dankzij een sterke vakbondspositie. Hoe meer leden, hoe sterker wij staan. Het ledenaantal is nog steeds bepalend voor de onderhandelingspositie. Uiteraard draait het bij onderhandelingen om het overtuigen van Heineken met goede argumenten en het zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de wensen van onze leden. Maar als Heineken weet dat onze vakbondspositie en actiebereidheid zwak is, zullen argumenten weinig gewicht in de schaal leggen.
Daarom is het belangrijk dat jij en andere CNV leden aandacht besteden aan het versterken van onze vakbondspositie door ervoor te zorgen dat nog meer collega’s lid worden van CNV. Dit is cruciaal, nu en in de toekomst.
Staken doe je samen. Probeer dan ook met zo veel mogelijk mensen te zijn. Hou elkaar vast en kom voor elkaar op. Natuurlijk sturen we jullie een bericht zodra de volgende stakingsdag bekend is!
Voor vragen of opmerkingen kunnen jullie mij altijd bellen, appen of mailen.
Met vriendelijke groet,
Mirjam van Leussen
Vakbondsbestuurder CNV
E. m.vanleussen@cnv.nl