Truc na truc om acties te breken
Heineken probeert van alles om de actiebereidheid van werknemers te ondermijnen en zo goedkoop mogelijk een nieuwe cao af te sluiten. Het patroon is inmiddels overduidelijk: Heineken probeert nog steeds met verdeel-en-heersstrategieën de acties te stoppen.
Tot het ultimatum en de start van de acties bleef Heineken afwachtend, alsof ze verwachtten dat de storm vanzelf zou overwaaien. Zij beweerden dat zij nog ruimte hadden om eruit te komen, maar afgelopen 5 weken wilden zij nooit het achterste van hun tong laten zien. Uiteraard niet, want ze wilden eerst alles aan doen om de acties te breken om er zo goedkoop mogelijk vanaf te komen.
Heineken doet alsof ze de redelijke partij zijn
Heineken doet zich graag voor als een bedrijf dat openstaat voor dialoog en redelijke gesprekken. In werkelijkheid is dit een slimme strategie om de vakbond en stakers imagoschade toe te brengen. Ze proberen ons af te schilderen als onredelijk, onbereidwillig en star.
Ze praten met verschillende (sleutel)personen maar niet met de vakbondsbestuurders die namens alle leden onderhandelen. Dit schept verwarring en Heineken probeert werknemers op deze manier te ontmoedigen. Het is een bewuste poging om de geloofwaardigheid van de acties te ondermijnen en de solidariteit binnen de vakbond te verzwakken. Als actiebereidheid afbrokkelt dan kan Heineken opnieuw een goedkope cao afsluiten.
Om uit te stralen dat er met Heineken wel te praten valt, sturen zij een formele bief op een zaterdagmiddag naar de vakbonden. Ze nodigen ons uit maar zijn niet bereid om tegemoet te komen aan onze voorstellen. Maar wij waren hierop voorbereid en ook deze strategie werkte niet en de stakingsopkomst was massaal. Ook deze poging van Heineken faalde. Dus haalt Heineken een nieuw trucje uit hun trukendoos.
Heineken gaat met haar neus bovenop de stakers staan
Tijdens de acties probeert Heineken stakers rechtstreeks te beïnvloeden door met een aantal mensen voortdurend langs te komen op de stakingslocaties. Deze aanpak wordt door sommigen als intimiderend ervaren. Stakers voelen zich niet vrij om een gesprek met elkaar te voeren op de stakingslocatie als daar constant een communicatiemedewerker tussen staat. CNV heeft Heineken gevraagd werkwilligen niet meer naar de stakingslocaties te sturen om op hen in te praten over de cao. Heineken geeft aan dat zij dit doen ‘om de verbinding’ aan te gaan….Tegelijkertijd worden werkwillige medewerkers binnen het bedrijf volop benaderd om over te werken. Er wordt zelfs de kerstdagen al ingeroosterd om de druk op te voeren. Heineken mag intern in infosessies alles zeggen en beweren, zonder tegenwicht. CNV en FNV krijgen echter niet dezelfde toegang. De vakbond mag de werkvloer niet op om werkwilligen te informeren over hun rechten, zoals het recht om besmet werk te weigeren. Dit toont aan dat Heineken bewust probeert de acties te ondermijnen.
Verdeeldheid zaaien om actiebereidheid te breken
Heineken haalt keer op keer een nieuw trucje uit de kast om de actiebereidheid te breken. We zijn benieuwd hoeveel trucjes, scenario’s Heineken in dat kastje verborgen heeft die zij kan inzetten om een goedkope cao af te sluiten .
In ons ultimatum staan verschillende eisen voor verschillende groepen. Door strategisch voor één groep iets toe te geven en anderen te negeren, proberen ze solidariteit te ondermijnen. Dit verdeel-en-heersbeleid is erop gericht om werknemers tegen elkaar op te zetten, zodat de cao-eisen uiteindelijk verwateren. Het doel van Heineken is nog steeds de loonstijging na 16 jaar structureel laag houden, op of net boven inflatieniveau. Zelfs nu probeert Heineken ons opnieuw af te schepen met een mager loonbod. Dit is een belediging richting de stakers die inmiddels 3 dagen hebben gestaakt.
Een patroon doorbreken
Al 16 jaar moeten Heineken-medewerkers genoegen nemen met minimale koopkrachtverbeteringen. Jaar na jaar wordt er nauwelijks iets bovenop de inflatie geboden, terwijl de kosten van het dagelijks leven blijven stijgen en Heineken zelf recordwinsten boekt.
Deze schamele loonsverhogingen doen geen recht aan de harde inzet en loyaliteit van de werknemers. Terwijl het bedrijf grootse successen viert en zekerheid voor zichzelf regelt, blijft de waardering voor de medewerkers ver achter. Het gevolg? Bijna nihil aan koopkrachtverbetering van werknemers.
De cijfers spreken boekdelen. Terwijl Heineken de afgelopen 16 jaar een duizelingwekkende 260% stijging van de netto winst heeft geboekt, krijgen de werknemers in bijvoorbeeld HNS loongroep 6 slechts een schamele 3,82% koopkrachtverbetering boven de inflatie over dezelfde periode. Omgerekend is dat een gemiddelde plus van slechts 0,24% per jaar in loonsverhoging en 16,25% in de winst. Dat met loonsverhogingen zo omgegaan wordt is voor FNV leden niet alleen onacceptabel, maar ronduit beschamend.
Andere vergelijking: dat met de loonontwikkelingen in de voedingssector van afgelopen 3 jaar, waar Heineken onder valt. Volgens cijfers van werkgeversorganisatie AWVN:
- Gemiddelde loonstijging in de voedingssector (laatste 3 jaar): 16,43%.
- Loonstijging bij Heineken (laatste 3 jaar): 12,76%.
- Inflatie (laatste 3 jaar): 17,3%.
Conclusie:
- Heineken blijft niet alleen achter bij de inflatie (met een gat van 4,54%), maar ook achter bij de loonontwikkeling in de hele voedingssector (3,76% lager).
- Terwijl de winstcijfers door het dak gaan, worden werknemers structureel ondergewaardeerd en blijven zij rond de inflatie hangen.
De bal ligt nog steeds bij Heineken
De stakende leden hebben inmiddels drie dagen het werk neergelegd. Zij brengen een aanzienlijk offer voor een goede cao. Het is niet acceptabel dat Heineken slechts met minimale verbeteringen komt, waardoor de stakende leden jaren nodig zouden hebben om hun offer terug te verdienen. Hoe langer de staking duurt, hoe hoger de loonsverhoging moet zijn die Heineken moet bieden. Dit weet Heineken maar al te goed.
Soms lijkt het alsof Heineken zich dom voordoet, maar dat is slechts schijn. Ze zijn zich uitstekend bewust van de procedures en processen bij cao-onderhandelingen, vooral wanneer er stakingen plaatsvinden. Toch kiest Heineken ervoor om alleen een goedkope cao na te streven, zodat aandeelhouders nog meer profiteren van de hoge winsten. Heineken heeft haar kans tijdens de onderhandelingen laten liggen. Wij hebben Heineken hiervoor gewaarschuwd, maar het bedrijf dacht dat werknemers zich wel zouden laten verleiden en geen actie zouden voeren. Ze waren ervan overtuigd dat hun strategie de actiebereidheid zou breken.
Hoe meer leden, hoe sterker CNV
Een cao komt niet vanzelf tot stand. Een goed resultaat kunnen we alleen behalen dankzij een sterke vakbondspositie. Hoe meer leden, hoe sterker wij staan. Het ledenaantal is bepalend voor de onderhandelingspositie. Daarom is het belangrijk dat jij en andere CNV-leden aandacht besteden aan het versterken van onze vakbondspositie door ervoor te zorgen dat nog meer collega’s lid worden van CNV.
Staken doe je samen. Probeer dan ook met zo veel mogelijk mensen te zijn. Hou elkaar vast en kom voor elkaar op. Natuurlijk sturen we jullie een bericht zodra de volgende stakingsdag bekend is! Tot die tijd, hou je hoofd koel en je hart warm.
Met vriendelijke groet,
Mirjam van Leussen
M. 0628866597
E. m.vanleussen@cnv.nl