Tijdelijk en vast contract: wat je moet weten

Als je werkt en daarvoor betaald krijgt, betekent dit dat je een arbeidsovereenkomst bent aangegaan met je werkgever. Dit houdt in dat je een contract tekent waarin afspraken staan over bijvoorbeeld je salaris en de duur van je contract. Er kan sprake zijn van een tijdelijk contract of een vast contract. Maar wat houden deze arbeidsovereenkomsten in? Wij leggen het je uit.

Een contract voor bepaalde tijd

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is een contract dat je voor een specifieke periode met je werkgever afsluit. Dit wordt ook wel een tijdelijk contract genoemd. De arbeidsovereenkomst loopt na de afgesproken periode af, tenzij je werkgever het contract verlengt. Wanneer je met een nieuwe baan start, begin je vaak met een tijdelijk contract.

Het verlengen van een tijdelijk contract

Als je tijdelijke contract afloopt kan je werkgever deze verlengen. Dit kan weer een tijdelijk contract zijn maar dit mag ook een vast contract zijn. Had je een contract dat langer duurde dan 6 maanden? Dan moet je werkgever uiterlijk een maand voor het einde van de arbeidsovereenkomst laten weten of je een nieuwe contract krijgt. Doet je werkgever dat niet, dan heb je recht op een vergoeding.

Hoe vaak mag je een tijdelijk contract krijgen?

Je werkgever heeft het recht om maximaal 3 opeenvolgende tijdelijke contracten aan te bieden. Als er meer dan 6 maanden tussen de tijdelijke contracten zit, begint de telling opnieuw. Heeft je werkgever gebruik gemaakt van deze 3 opeenvolgende tijdelijke contracten? Of ben je meer dan 3 jaar in dienst zonder tussenperiode van 6 maanden of langer? Dan moet het volgende contract een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn, oftewel een vast contract. Dit is vastgesteld in de Wet Werk en Zekerheid (WWZ). Er zijn uitzonderingen: in sommige cao’s geldt een maximum van 6 tijdelijke contracten.

Heb je recht op een vast contract?

Had je gehoopt op een vast contract in plaats van (opnieuw) een tijdelijk contract? Twijfel je of je recht hebt op een vast contract? Of ontbreekt er iets in je contract en kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op. Samen zoeken we naar de beste oplossing.

Neem contact met ons op

Een contract voor onbepaalde tijd

Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde is een contract zonder vastgestelde einddatum. Dit wordt ook wel een vast contract genoemd. Vaak start je bij een werkgever op basis van één of meerdere tijdelijke contracten. Na drie tijdelijke contracten - of wanneer je werkgever tevreden over je is - krijg je een vast contract. Een vast contract geeft vaak meer zekerheid. Bijvoorbeeld bij het kopen van een huis. Het contract loopt door totdat jij of je werkgever het beëindigt. Er zijn wel regels verbonden aan het opzeggen van een vast contract. Zo heb je als werknemer te maken met een opzegtermijn en kan je werkgever jou niet zomaar ontslaan.

Wat staat er in een contract?

In een arbeidsovereenkomst staan belangrijke zaken waar jij en je werkgever afspraken over maken: de primaire arbeidsvoorwaarden. Dat zijn in ieder geval afspraken over:

• De looptijd van het contract
  • De werktijden en de werkzaamheden
  • Het salaris
  • Overwerk
  • Het aantal vakantiedagen en het vakantiegeld
  • Je pensioen

Naast de primaire arbeidsvoorwaarden kunnen er ook afspraken over andere zaken gemaakt worden. Bijvoorbeeld over werkkleding, hulpmiddelen om te werken of een eventuele bonus. Dit zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Onder de secundaire arbeidsvoorwaarden vallen ook belangrijke afspraken over je proeftijd en over het concurrentiebeding en het geheimhoudingsbeding.

Voorbeeld van een arbeidsovereenkomst

Ben je benieuwd hoe een arbeidsovereenkomst er ongeveer uitziet? Wij hebben een handig voorbeeldcontract voor bepaalde tijd gemaakt. Zo weet jij wat je ongeveer kunt verwachten.

Download het voorbeeldcontract

Veelgestelde vragen en antwoorden

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict