Opzegtermijn

Welke opzegtermijn geldt bij ontslag?

De opzegtermijn, wettelijke verplichtingen

Als een werkgever iemand ontslaat, moet hij zich houden aan de opzegtermijn. De werknemer moet dus op tijd te horen krijgen dat hij of zij ontslag krijgt. Er geldt geen opzegtermijn als de werknemer nog in de proeftijd zit of op staande voet wordt ontslagen.

Over de opzegtermijn staat hieronder de volgende informatie:

Ontslagprocedure: opzegtermijn

De tijd die nodig is voor de ontslagprocedure via het UWV, wordt in mindering gebracht op de opzegtermijn. Wel moet altijd minstens één maand opzegtermijn overblijven.

Bij ontslag via de kantonrechter houdt de kantonrechter meestal rekening met de opzegtermijn. Ook hier geldt dat de tijd die de procedure bij de kantonrechter duurt wordt afgetrokken van de opzegtermijn. Ook hier moet altijd minstens één maand opzegtermijn overblijven.

Wettelijke opzegtermijn

De opzegtermijn staat meestal in jouw arbeidsovereenkomst of cao. Als dit niet zo is, moet je werkgever zich houden aan de volgende termijnen:

Wettelijke opzegtermijnen bij ontslag
ArbeidsduurOpzegtermijn
Korter dan 5 jaar 1 maand
Tussen de 5 en 10 jaar 2 maanden
Tussen de 10 en 15 jaar 3 maanden
15 jaar of langer 4 maanden

De opzegtermijnen in de cao of arbeidsovereenkomst kunnen afwijken van de wettelijke termijn.

Zelf ontslag nemen

Als je zelf ontslag neemt, geldt altijd een opzegtermijn van 1 maand. Behalve als je dit anders hebt afgesproken in jouw arbeidsovereenkomst.

Tijdelijk contract opzeggen

Jij en jouw werkgever kunnen een tijdelijk arbeidscontract niet tussentijds opzeggen. Behalve als je dit anders hebt afgesproken in het contract. Het contract mag wel worden beëindigd als jij en je werkgever daarmee allebei instemmen.

Ontslag op staande voet

Ook kan je om dringende redenen uw ontslag krijgen, zoals bij ontslag op staande voet. Dan geldt er geen opzegtermijn.

Opzegtermijn proeftijd

Er geldt geen opzegtermijn als je tijdens je proeftijd wordt ontslagen.

Opzegtermijn oudere werknemers

Was je op 1 januari 1999 ouder dan 45 jaar? Dan kan je een langere opzegtermijn hebben opgebouwd. Maar dit geldt niet als je na 1 januari 1999 van werkgever bent gewisseld.

Vragen over de opzegtermijn?

Heb je vragen over de opzegtermijn? Neem dan contact op met het CNV.

Trots en met rechte rug de zomer in

Het is hartje zomer, de zon schijnt volop en velen van ons genieten van een welverdiende vakantie. Een mooi moment om...