Ontslag op grond van de cumulatiegrond

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Ontslag op grond van de cumulatiegrond

Per 1-1-2020 komt er nog een ontslaggrond bij, namelijk de cumulatiegrond (de í-grond). Dat wil zeggen dat er meerdere redenen zijn voor ontslag die op zichzelf onvoldoende zijn voor een ontslag maar tezamen wel voldoende grond opleveren voor ontslag.

Door de invoering van een cumulatiegrond wordt het voor werkgevers iets eenvoudiger om werknemers te ontslaan. Deze cumulatiegrond moet een rechter de mogelijkheid bieden om bij meerdere onvoldoende ontslaggronden toch tot ontslag over te gaan. Er moet sprake zijn van een combinatie van omstandigheden uit twee of meer ontslaggronden. Hier staat tegenover dat de rechter (naast de transitievergoeding en eventuele billijke vergoeding) ter compensatie een extra vergoeding kan toekennen aan de werknemer. Deze extra vergoeding bedraagt maximaal de helft van de transitievergoeding.

Klimaatconferentie

"CNV, Rentmeesterschap en Klimaat", meld u aan voor de ledenbijeenkomst op 11 september 2019

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline