Ziek en ontslag

Er zijn strenge regels om te voorkomen dat je werkgever je zomaar ontslaat als je ziek bent. Toch kan het in sommige situaties wel. Ben je langdurig of vaak ziek en wil je werkgever je daarom ontslaan? Lees dan goed wat wel en niet mag.

Ontslag bij langdurige ziekte

Je werkgever mag je in de eerste 2 jaar van je ziekte niet zomaar ontslaan. Toch is er wel een mogelijkheid. Je werkgever kan een voorstel doen om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan. Wij adviseren je daar niet mee akkoord te gaan. Je loopt dan namelijk het gevaar dat je geen Ziektewet-uitkering krijgt van het UWV.

Je hebt misschien wel recht op een Ziektewet-uitkering als je ontslagen wordt op basis van medische redenen, op advies van de bedrijfsarts. Dat beoordeelt het UWV. Dit komt bijna nooit voor. Laat je daarom altijd goed adviseren, voordat je akkoord gaat met je ontslag.

Langer dan 2 jaar ziek

Ben je langer dan 2 jaar ziek? Dan mag je werkgever je wel ontslaan. Er zijn ook dan nog een aantal regels:

1. Je kunt het werk waarvoor je bent aangenomen niet meer doen
  2. Jij en je werkgever hebben geprobeerd je weer te laten werken, maar dat is niet gelukt
  3. Ook in een andere functie lukt het niet om weer aan het werk te gaan. Ook niet nadat je een opleiding of cursus hebt gevolgd.

Geldt dit allemaal? Dan kan je werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Of je baas stelt voor om uit elkaar te gaan met wederzijds goedvinden. Jullie stellen dan samen een vaststellingsovereenkomst op.

Als je werkgever niet genoeg heeft gedaan aan je re-integratie, kan de periode van 2 jaar worden verlengd. Het UWV beslist ook hierover. Wordt de periode verlengd? Dan moet je werkgever je loon doorbetalen en mag je niet worden ontslagen.

Ontslagen door regelmatig ziek zijn

Ben je niet langdurig, maar regelmatig ziek? Dan mag je baas je ook dan niet zomaar ontslaan. De kantonrechter is heel streng bij het bekijken van de redenen van je werkgever. Hier moet je werkgever rekening mee houden:

• Het bedrijf moet veel last hebben van jouw ziekte. Bijvoorbeeld omdat het werk van je collega’s moeilijker wordt en er geen geld is om extra personeel in te huren
  • Je bent met enige regelmaat, maar niet lang ziek. Je bent bijvoorbeeld elke 2 maanden een paar dagen ziek.
  • Het komt niet door je werk dat je ziek bent. Je werkgever moet ervoor zorgen dat je je werk goed en veilig kunt doen
  • Je kunt je werk niet binnen 26 weken in aangepaste vorm uitvoeren
  • Er is geen andere functie voor jou binnen het bedrijf, zodat je herplaatst kan worden
  • Je werkgever moet een deskundigenoordeel van het UWV kunnen laten zien aan de rechter

Bang dat je ontslagen wordt?

Ben je ziek en lijkt je werkgever je te willen ontslaan? Probeer te voorkomen dat er een conflict ontstaat en onderzoek hoe je er samen uitkomt. We kunnen je daarbij helpen.

Neem contact met ons op

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict