Bijstand

De Participatiewet heeft per 1 januari 2015 de Wet Werk en Bijstand vervangen. Dit heeft ook een aantal veranderingen meegebracht.

Belangrijkste veranderingen zijn de tegenprestatie die de gemeente mag vragen en de strengere eisen die aan een uitkering zijn gesteld.

• De regels zijn strenger geworden:

• Als je werk krijgt aangeboden moet je dit aanvaarden en zien te behouden.
    • Je moet bereid zijn te verhuizen voor werk.
    • Je moet Nederlands kunnen spreken en netjes op een sollicitatiegesprek verschijnen.
    • Als je niet aan de verplichtingen voldoet kan de gemeente je korten op je uitkering.

• Gemeenten kunnen een tegenprestatie vragen voor je bijstandsuitkering.

• De gemeente bepaalt wat de tegenprestatie is en hoe lang dat duurt.
    • De gemeente mag rekening houden met mantelzorg en vrijwilligerswerk.
    • Alleenstaande ouders die volledige zorg hebben over kinderen jonger dan vijf jaar hoeven geen tegenprestatie te leveren.
    • De tegenprestatie mag de re-integratie niet in de weg staan en mag niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
    • Als je niet aan de verplichting voldoet, kan je uitkering worden gekort.

• Als je je ernstig misdraagt tegen een gemeentelijke ambtenaar kan de gemeente je bijstandsuitkering verlagen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het schoppen, slaan of duwen van iemand. Of het toebrengen van schade aan een gebouw.
  • Als je een langdurigheidstoeslag ontving krijg je sinds 1 januari 2015 een individuele inkomenstoeslag. Deze toeslag is bedoeld voor mensen die langdurig van een laag inkomen rond moeten komen zonder uitzicht op verbetering. Gemeenten mogen bepalen wat de hoogte van de individuele inkomenstoeslag is en wat zij verstaan onder langdurig en laag inkomen.
  • Alleenstaande ouders vallen sinds 1 januari 2015 in een lagere bijstandsnorm. Wel krijgen zij extra kindgebonden budget.
  • Als je je woonkosten deelt met huisgenoten van 21 jaar of ouder krijg je een lagere bijstandsuitkering. Dit heet de kostendelersnorm.

Machteloos op de vrije markt

Tussen al het mediageweld over de komende verkiezingen stond vorige week een klein onopvallend berichtje in de marges...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline