Onderdelen van de Participatiewet

De Participatiewet is op 1 januari 2015 ingegaan. De wet is bedoeld voor iedereen die kan werken, maar daar ondersteuning bij nodig heeft.

Doel van de wet is om meer mensen aan het werk te krijgen, ook mensen met een arbeidsbeperking. De Participatiewet vervangt de Wet Werk en Bijstand (WWB), de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en een groot deel van de Wet Werk en Arbeidsondersteuning Jonggehandicapten (Wajong). De gemeenten zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de wet. Daarnaast zijn er de Banenafspraak en de Quotumwet, die moeten zorgen voor 125 duizend extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking.

Onderdelen van de Participatiewet zijn:

• Wet Banenafspraak en Quotumwet, over de afspraak in het Sociaal Akkoord voor extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
  • Wajong, over de veranderingen voor jonggehandicapten.
  • Beschut werk, over de rol van de gemeente bij het scheppen van aangepaste werkplekken.
  • Bijstand, over de veranderingen in de regels voor bijstand.

Wat zit er in het vat voor werkend Nederland?

Het zijn spannende tijden. Na de presentatie van het regeerakkoord een paar weken geleden, volgde deze week een verhit...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline