Wajong

Met de invoering van de Participatiewet is de Wajong alleen nog toegankelijk voor jonggehandicapten die duurzaam geen arbeidsvermogen hebben. Het UWV beoordeelt of iemand recht heeft op Wajong.

Wat betekent de Participatiewet voor jouw Wajong-uitkering?

• Als je al voor 1 januari recht had op een Wajong-uitkering, behoud je dat recht. Het UWV gaat tussen 2015 en 2018 beoordelen of je nog arbeidsvermogen hebt. Als dat zo is dan moet je meewerken aan re-integratie. Het UWV blijft verantwoordelijk voor het helpen bij het vinden van een baan. Je uitkering wordt verlaagd naar maximaal 70% van het minimumloon in plaats van 75% van het minimumloon.
  • De beoordeling van het UWV van de groep Wajongers die een uitkering had voor 1 januari 2010 verschilt van de groep Wajongers die een uitkering heeft aangevraagd tussen 1 januari 2010 en 1 januari 2015. Voor volledige informatie zie de website van het UWV.
  • De regels voor het aanvragen van een Wajong worden strenger voor mensen die na 1 januari 2015 Wajong aanvragen. Je krijgt alleen nog Wajong als je al vanaf jonge leeftijd een handicap of ziekte hebt en nooit meer kunt werken.
  • Jonggehandicapten die wel mogelijkheden hebben om te werken, kunnen aankloppen bij de gemeente voor hulp bij het zoeken en houden van werk. Als je niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunt verdienen dan kun je worden opgenomen in het doelgroepenregister. Je kunt dan in aanmerking komen voor een garantiebaan (zie ook: Wet Banenafspraak en Quotumwet)

Krijg je een Wajong-uitkering? Ben je lid van het CNV? En moet je herkeurd worden? Dan kun je een beroep doen op een CNV Vertrouwenspersoon. Hij of zij bereidt je voor op de herkeuring en kan zelfs met je meegaan. Word je voor het eerst gekeurd? Dan kun je beter een beroep doen op MEE.

Twijfel je wie je het beste in kunt schakelen? Neem dan contact op met het CNV.

Wat zit er in het vat voor werkend Nederland?

Het zijn spannende tijden. Na de presentatie van het regeerakkoord een paar weken geleden, volgde deze week een verhit...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline