Alles over de AOW op een rij

De AOW (Algemene Ouderdomswet) is een basispensioen dat je van de overheid krijgt om rond te komen. Je krijgt dit pensioen als je de AOW-leeftijd bereikt en tot je overlijdt. Wanneer jouw AOW-leeftijd begint, hangt af van je geboortedatum. Hoeveel AOW je krijgt, is ook afhankelijk van allerlei factoren, zoals je woonsituatie en of je in het buitenland hebt gewoond of gewerkt. We alle feiten rondom de AOW voor je op een rij gezet.

Wanneer krijg je AOW?

De AOW is het basisinkomen dat je van de overheid krijgt om te kunnen rondkomen als je ouder bent. Iedereen die in Nederland woont of werkt, bouwt automatisch AOW op. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt de AOW uit. Je krijgt AOW als je de AOW-leeftijd bereikt en dat stopt als je overlijdt. Jouw AOW-leeftijd hangt af van je geboortedatum.

AOW-leeftijd berekenen

De overheid bepaalt wat de AOW-leeftijd is. Zij baseren dit op de huidige en de verwachte levensverwachting van de Nederlandse bevolking. Want hoe ouder mensen gemiddeld worden, hoe langer ze door zouden kunnen werken. Bovendien worden ze steeds gezonder oud.

Onlangs heeft de Nederlandse overheid besloten de AOW-leeftijd te verhogen, ondanks het feit dat de levensverwachting door oversterfte is gedaald. Wij vinden dat niet eerlijk en riepen de overheid op om de AOW-leeftijd terug te draaien. Wij vinden dat de AOW-leeftijd ook kan dalen, als de levensverwachting daalt. Een onterecht stijging dupeert op termijn miljoenen werkenden. Zij betalen langer AOW-premie, werken langer door en overlijden eerder. Het kabinet geeft geen gehoor aan onze oproep. Per 1 januari 2024 stijgt de AOW-leeftijd van 66 jaar en 10 maanden naar 67 jaar.

Zo ziet het verhogen van de AOW-leeftijd er de komende jaren uit:

• in 2024 is de AOW-leeftijd 67 jaar
  • in 2025 is de AOW-leeftijd 67 jaar
  • in 2026 is de AOW-leeftijd 67 jaar
  • in 2027 is de AOW-leeftijd 67 jaar
  • in 2028 is de AOW-leeftijd 67 jaar + 3 maanden

Ben je geboren na 30 september 1961? Dan is je AOW-leeftijd nog niet bekend, omdat deze afhangt van de levensverwachting. Je definitieve AOW-leeftijd staat pas 5 jaar van tevoren vast. Een schatting van je AOW-leeftijd kun je uitrekenen op de website van de SVB.

Hoeveel AOW krijg je?

De AOW-hoogte wordt elk half jaar aangepast aan de ontwikkeling van het minimumloon. Per 1 januari 2024 ontvangt een alleenstaande AOW-gerechtigde € 1541,53 bruto per maand. Voor mensen die zijn getrouwd en/of samenwonen geldt dat ieder een bedrag van € 1047,60 bruto per maand ontvangt. Naast de woonsituatie kan het AOW-bedrag ook verschillen doordat je minder lang in Nederland woont of werkt.

AOW en woonsituatie

Hoeveel AOW je krijgt, hangt af van je woonsituatie.

• Je woont alleen: je krijgt 70% van het minimumloon.
  • Je woont met iemand samen die nog geen AOW ontvangt: je krijgt 50% van het minimumloon.
  • Je woont met iemand samen die AOW ontvangt: je krijgt ieder 50% van het netto minimumloon. Samen krijg je 100% van het netto minimumloon.

Alleenstaanden krijgen meer AOW omdat zij hun kosten van levensonderhoud niet kunnen delen met een huisgenoot.

Wonen of werken binnen en buiten Nederland

Heb je altijd in Nederland gewoond of gewerkt? Dan heb je 100% AOW opgebouwd. Als je pas later in Nederland bent komen wonen of een aantal jaren in het buitenland hebt gewoond, is je uitkering waarschijnlijk lager. Voor elk jaar dat je niet in Nederland woonde of werkte, krijg je 2% minder AOW.

Rechtsbijstand rond je pensioen

In je lidmaatschap van CNV Vakmensen is uitgebreide rechtshulp inbegrepen. Vooral als je de AOW-leeftijd nadert, kan je hier veel aan hebben.

AOW aanvragen

Je vraagt je AOW-uitkering aan bij de SVB. Je krijgt ongeveer 4 maanden vóór je AOW-leeftijd automatisch een brief van de SVB. Daarin staat hoe je je AOW-uitkering aanvraagt. Je kunt pas AOW aanvragen als je deze brief hebt gekregen. Eerder kan niet. Je regelt de aanvraag via internet met DigiD of met een formulier dat je bij de SVB aanvraagt.

Als je 3 maanden voor je AOW-leeftijd nog geen brief hebt ontvangen, kun je het beste zelf contact opnemen met de SVB.

Meer informatie over AOW

Rond de AOW zijn allerlei regels en uitzonderingen. Wijkt jouw situatie af? Bekijk dan alle informatie over AOW op de website van de Rijksoverheid. Contact met ons opnemen mag ook.

Begrippenlijst cao

Wil je meer weten over de meestgebruikte termen rondom cao's, werk en contracten? Bekijk dan onze uitgebreide begrippenlijst waar je heldere definities en uitleg vindt.

Bekijk de begrippenlijst

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict