Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

geen pensioenopbouw

pensioenopbouw

Geen pensioenopbouw

Een goed pensioen voor iedereen. Dat is onze missie. Wij vinden dat iedereen recht heeft op een zorgeloze oude dag. Zonder geldzorgen en met fatsoenlijk inkomen. Ongeacht leeftijd of contractvorm. Daar zetten wij ons voor in. Iedere dag weer.

Wat is pensioen

Pensioen is het inkomen dat je krijgt, wanneer je jouw pensioenleeftijd bereikt. Je bouwt dit inkomen op tijdens je werkzame leven. Pensioen is dus uitgesteld loon. De meeste Nederlanders doen dit via het werk. Het grootste premiedeel legt de werkgever in. Dit pensioen wordt aangevuld met AOW, het basispensioen van de overheid. Samen vormt dit een financiële buffer voor later. Dit verkleint de kans op armoede, wanneer je met pensioen bent.

Geen pensioenopbouw

Wanneer je werkt, is het niet vanzelfsprekend dat je pensioen opbouwt. Nederland kent namelijk geen wettelijke pensioenplicht. Dit betekent dat een werkgever geen pensioenregeling hoeft aan te bieden, wanneer dat niet is afgesproken in de cao. Dit zijn witte werkgevers. Wanneer je als werknemer niet meedoet aan een pensioenregeling of werkt bij een witte werkgever, dan heet je witte werknemer. Samen vormt dit de witte vlek. Nederland telt 856.000 werkenden zonder pensioenopbouw, zo blijkt uit CBS-onderzoek. Vier procent van de totale beroepsbevolking moet het dus stellen zonder oudedagsvoorziening.

Tip: Check jaarlijks hoeveel pensioen je hebt opgebouwd op mijnpensioen.nl

Dit wil het CNV

Een goed pensioen voor iedereen. Dat is onze missie! Wij vinden dat iedereen recht heeft op een pensioen en dat je moet kunnen genieten van je oude dag. Zonder geldzorgen. Voor iedereen. Van jong en oud tot vaste- en flexmedewerkers. Daar zetten wij ons voor in. Iedere dag weer. Om werkend Nederland te garanderen van een fatsoenlijk inkomen, zijn goede arbeidsvoorwaarden van essentieel belang. Wij pleiten ervoor dat iedere branche een cao ontwikkelt, waarin een ondergrens wordt bepaalt. Dit sluit prijsconcurrentie uit. Een concurrentieslag die, bij gebrek aan cao, door de werknemers wordt betaald. CNV schuift aan bij cao-onderhandeling en praat met belanghebbende partijen over de concrete invulling.

Sectoren zonder pensioenopbouw

Van alle bedrijven is 29% een witte werkgever, ruim 80.000 in totaal. Deze ondernemingen variëren in grootte en omzet; van kleine zelfstandigen tot de uitzendbranche. 98% van de bedrijven heeft minder dan 10 werknemers in dienst. In de volgende sectoren is pensioenopbouw niet of nauwelijks geregeld:

1. Commerciële dienstverlening: waaronder industrieel ontwerp & vormgeving, fotografie, vertaling en overige consultancy.
2. Technische groothandel
4. Arbeidsbemiddeling, uitzendbureaus en personeelsbeheer

Uitzendbranche

Als je aan de slag gaat voor een uitzendbureau bouw je niet direct pensioen op. Je hebt te maken met een wachttijd van 26 weken. Pas wanneer je een half jaar werkt voor één uitzendbureau, ga je afdragen voor jouw pensioen. Wie vaak van uitzendbureau wisselt, bouwt dus jarenlang geen pensioen op.

Zo check je jouw pensioen

Een op de drie Nederlanders heeft een pensioengat. Jij misschien ook. Met een pensioengat bedoelen we dat je later niet kunt leven zoals je dat gewend bent. Of dat je nu te weinig pensioen opbouwt om eerder te kunnen stoppen met werk. Hoe vervelend is het om er aan het eind van je carrière achter te komen dat je beurs kleiner is dan verwacht. Vaak gaat het om grote bedragen die je niet zo maar even bij elkaar spaart. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. Wil je weten hoe jij ervoor staat? Op mijnpensioenoverzicht krijg je snel inzicht in jouw pensioensituatie. Hier krijg je antwoord op de volgende vragen:

• Hoeveel AOW en pensioen je hebt opgebouwd.
• Wat het te bereiken pensioen is en wanneer je dit krijgt.
• Wat jouw nabestaanden krijgen bij jouw overlijden.
• Welke gebeurtenissen van invloed zijn op je pensioen.
• Hoeveel AOW en pensioen je nu al ontvangt.

CNV pleit voor 30-urige werkweek

Een verkorte werkweek met behoud van het huidige salaris zorgt voor meer balans in werk-privé situatie.

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline