Geen pensioenregeling

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Aanmelden

Geen pensioenopbouw

Genieten van een zorgeloze oude dag. Dat willen we natuurlijk allemaal. Daar staan wij voor én gaan wij voor. Toch is dit niet voor iedereen weggelegd. Want om je oude dag zeker te stellen, is het noodzakelijk om pensioen op te bouwen. Daar is maandelijks inkomen voor nodig. De meeste werkende Nederlanders doen dit via hun werkgever. Het grootste deel van de premie wordt veelal ingelegd door de werkgever en is aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Wel zo makkelijk en voordelig, want zo bouw je aan een inkomen voor wanneer je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Toch is dit niet voor iedereen weggelegd. Recent onderzoek van het CBS toont aan dat ruim 856.000 werknemers geen pensioen opbouwen bij hun werkgever. In totaal gaat het hier om 13% van de beroepsbevolking, waarvan 60% met een tijdelijk of flexibel contract. Ongeveer 136.000 uitzendkrachten bouwen geen pensioen op. Dat is 33% van alle uitzendkrachten. Uitzendbureaus zijn namelijk niet wettelijk verplicht om direct een pensioenregeling te bieden. Pas na 26 weken, een half jaar, bouw je als uitzendkracht pensioen op.

Bron: CBS - rapport Witte vlek op pensioengebied 2016

Over pensioen en AOW

De AOW (Algemene Ouderdomswet) is een basispensioen van de overheid. Iedereen die in Nederland woont of werkt, is vanaf zijn geboorte tot de AOW-leeftijd verzekerd voor de AOW. De hoogte van je AOW-pensioen is 70% van het netto-minimumloon, dat je ontvangt op je pensioengerechtigde leeftijd. In 2020 is de AOW-leeftijd 66 jaar met 4 maanden. De AOW wordt aangevuld met pensioen, mits je dit opbouwt bij je werkgever. Sparen voor aanvullend pensioen is niet wettelijk verplicht. Maar vaak is het wel een verplichting als jouw werkgever onder een bedrijfspensioenfonds valt óf als het is afgesproken in je cao.

Wist jij dat: één op de drie Nederlanders te weinig pensioen opbouwt? Check ieder jaar hoe het er met jouw pensioen voor staat.

Witte werkgevers

Van alle Nederlandse bedrijven kan 29% tot een witte werkgever worden gerekend, ruim 80.000 in totaal. Dat zijn dus ondernemingen die geen pensioenregeling aanbieden. En deze bedrijven variëren in grootte en omzet. Uit het CBS rapport blijkt dat 98% van de bedrijven minder dan 10 werknemers in dienst heeft. De commerciële sector voert de lijst aan, met 47% witte werknemers. Denk hierbij aan industrieel ontwerp en vormgeving, fotografie, vertaling en overige consultancy. Arbeidsbemiddeling, uitzendbureaus en personeelsbeheer telt ruim 185.000 werknemers zonder pensioenopbouw. De redenen om werknemers geen pensioenregeling aan te bieden lopen uiteen. Vaak spelen de kosten een hoofdrol, maar ook zaken als administratieve rompslomp, het gebrek aan vertrouwen in pensioenregelingen en de onzekerheid over een stabiele regelgeving.

CNV bepleit onvoorwaardelijke Anw-uitkering van 3 jaar

Een onvoorwaardelijke Anw-uitkering van 1200 euro per maand, 3 jaar lang, voor iedereen die in Nederland zijn partner...