Ouderdomspensioen

Pensioen via de werkgever

Ouderdomspensioen

Naast de AOW-uitkering kan je via je werkgever aanvullend pensioen opbouwen, in een pensioenfonds of via een pensioenverzekeraar. Elke maand betaal jij en/of je werkgever pensioenpremie. In ruil voor deze premie bouw je pensioen op. De uitbetaling begint op je pensioendatum.

In Nederland zijn er verschillende pensioenregelingen. De meeste werknemers hebben een ‘Middelloonregeling’. In een Middelloonregeling bouw je elk jaar dat je deelneemt aan de pensioenregeling een stukje ouderdomspensioen op. Dit stukje is een bepaald percentage van je pensioengrondslag (het deel van het salaris waarover je pensioen opbouwt). Dat is vaak 1,875% bij een pensioen-richtleeftijd van 68 jaar.

Meestal stuurt de pensioenuitvoerder automatisch drie tot vier maanden voor de pensioengerechtigde leeftijd een aanvraagformulier. Ontvang je dit niet, dan is het verstandig contact op te nemen met je pensioenuitvoerder (pensioenfonds/pensioenverzekeraar). Mogelijk heb je in het verleden aan meerdere pensioenregelingen meegedaan.

Ook is het verstandig om alle ontvangen pensioenopgaven goed te bewaren zodat je ook bij mogelijke oude pensioenuitvoerders pensioen kan aanvragen, mocht je niet automatisch een aanvraagformulier hebben ontvangen. Zolang je nog niet met pensioen bent, kun je een overzicht van al je pensioenaanspraken bekijken op www.mijnpensioenoverzicht.nl.

Wat gaan we doen?

Onlangs deed het CNV een oproep aan werkgevers om eerst eens naar de dikke miljoen mensen die in Nederland langs de kant...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline