Reorganisatie: grote veranderingen op je werk

Een reorganisatie op je werk brengt grote veranderingen met zich mee. Voor het bedrijf, voor je werkgever, maar vooral voor jou als werknemer. Worden er banen opgezegd? Wat gebeurt er met mijn functie? En hoe lang gaat dit traject duren?

Gevolgen van reorganisatie voor jou

Een reorganisatie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er moeten ernstige problemen bij het bedrijf zijn. Reorganisatie moet ervoor zorgen dat het bedrijf weer gezond wordt. Maar daar zijn grote veranderingen voor nodig. En dat brengt onzekerheid met zich mee. Misschien krijg je een andere functie, word je overgeplaatst of zelfs ontslagen.

Een sociaal plan opstellen bij reorganisatie

Je werkgever moet een sociaal plan opstellen. Dat doet hij in overleg met de ondernemingsraad (OR) of de vakbond. In het plan staan afspraken om zo goed mogelijk rekening te houden met jouw rechten en belangen. Je mag zo min mogelijk last hebben van de gevolgen van de reorganisatie. De leden van de vakbond moeten eerst akkoord gaan met het plan voordat het geldig is.

Reorganisatie heeft een vaste volgorde

Je bedrijf mag niet zomaar reorganiseren. Dat moet volgens vaste regels. Bij de eerste plannen over reorganiseren moet je werkgever al praten met de ondernemingsraad (OR). Je baas moet kunnen bewijzen dat een reorganisatie echt nodig is. Ook moet de vakbond betrokken worden bij het proces. Het personeel en de vakbondsleden moeten akkoord geven op het sociaal plan. Pas daarna kan het echte reorganiseren beginnen.

Wat kun je zelf doen bij reorganisatie?

• Neem contact op met de OR
    De ondernemingsraad (OR) heeft een belangrijke rol in het reorganisatieproces. Laat je dus goed informeren.
  • Ga naar de ledenvergaderingen van de vakbond
    Tijdens de onderhandelingen over het sociaal plan informeert de vakbond je steeds over hoe het gaat.
  • Informeer het CNV over het gedrag van je werkgever
    De bestuurder van het CNV is natuurlijk niet dagelijks aanwezig op het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat je als CNV-lid optreedt als de ‘oren en ogen’ van de vakbond. Neem contact met ons op als je merkt dat er iets niet klopt.
  • Wees flexibel
    Het opstellen van een sociaal plan is een kwestie van ‘geven en nemen’. Je moet ook zaken kunnen toegeven om de reorganisatie zo soepel mogelijk te laten verlopen.
  • Ga uit van een reorganisatie en bereid je erop voor
    Zorg ervoor dat je interessant blijft voor de arbeidsmarkt. Door je kennis en vaardigheden door opleiding en training op peil te houden. Hoe beter je inzetbaar bent op de arbeidsmarkt, des te groter de kans dat je aan het werk blijft.

Informatie over reorganisatie

Er is een reorganisatie in jouw bedrijf. Wat nu? Wat zijn de gevolgen? Raak jij je baan kwijt, of kun je blijven? En je collega’s dan? Komt er een sociaal plan en wat staat daarin? We hebben de belangrijkste vragen voor je op een rijtje gezet, zodat jij weet waar je mogelijk mee te maken krijgt de komende periode.

Download de flyer

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict