Van brutoloon naar nettoloon

Wat is het verschil tussen bruto en netto? Hoewel je brutoloon het bedrag is dat in je contract of cao is vastgelegd, is dit niet het bedrag dat op je rekening verschijnt. Over het brutoloon worden namelijk belastingen en premies betaald. Het nettobedrag wat daarna overblijft, wordt maandelijks door je werkgever uitbetaald. We leggen uit waarom jouw nettoloon altijd lager is dan je brutoloon.

Verschil tussen brutoloon en nettoloon

Je brutoloon is het loon waar je mee akkoord gaat als je start bij je werkgever. Dit bedrag staat vastgelegd in je contract of cao. Over je brutoloon moet je werkgever belastingen en premies betalen. Het bedrag dat overblijft na de inhoudingen, is het nettoloon. Dit is het bedrag dat je iedere betalingsperiode op je rekening krijgt. Het nettoloon kun je besteden zoals jij dat wilt.

In het kort: Brutoloon is het bedrag vóór aftrek van belastingen en premies. Nettoloon is het bedrag dat je daadwerkelijk op je rekening krijgt.

Berekening: van brutoloon naar nettoloon

Bovenaan je loonstrook vind je je brutoloon. Je werkgever telt eventuele toeslagen bij je brutoloon op. Daarna wordt de loonbelasting eraf gehaald. Hoeveel dit is, hangt af van wat je in een jaar verdient. Ook worden premies zoals voor volksverzekeringen ingehouden. Je loonstrook toont altijd wat er van je brutoloon wordt afgetrokken. Wat er aan het eind overblijft, is je nettoloon.

Vragen of twijfels over de berekening van je nettoloon?

Het is soms lastig te controleren of je nettoloon écht klopt. De premies kunnen per cao of bedrijf verschillen. En je loonbelasting hangt af van jouw situatie. Heb je vragen over de berekening van je nettoloon? Neem dan contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Neem contact met ons op

Wat gaat er van het brutoloon af?

Loonbelasting

In Nederland betaalt elke werknemer loonbelasting. Dit bedrag wordt door je werkgever aan de Belastingdienst afgedragen. Als je meer verdient, betaal je meer belasting. Op de website van de Belastingdienst kun je checken hoeveel loonbelasting je betaalt. Handig om te weten: je kunt loonheffingskorting krijgen.

Premies volksverzekeringen

Bij de volksverzekeringen horen 3 verplichte premies:

• AOW (Algemene Ouderdomswet)
  • Anw (Algemene nabestaandenwet)
  • Wlz (Wet langdurige zorg)

Deze sociale verzekeringen zorgen voor inkomstenondersteuning in specifieke situaties, zoals bij je pensioen. Je werkgever houdt de bedragen in. Samen met loonbelasting vormen premies volksverzekeringen de loonheffing. Hierop kun je loonheffingskorting toepassen, wat betekent dat je netto meer overhoudt.

Premies werknemersverzekeringen

Naast de eerder benoemde inhoudingen op je brutoloon, zijn er ook premies werknemersverzekeringen:

• WW (Werkloosheidswet)
  • WAO (Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering)
  • WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen)
  • ZW (Ziektewet)

Deze verzekeringen zorgen voor inkomstenondersteuning bij situaties zoals werkloosheid of ziekte, voor jou en anderen.

Pensioen

Bouw je pensioen op? Dan betaal je daar premies voor. Je werkgever haalt deze premie van je brutoloon af. Soms draagt je werkgever ook bij aan de pensioenpremie.

Begrippenlijst cao

Wil je meer weten over de meestgebruikte termen rondom cao's, werk en contracten? Bekijk dan onze uitgebreide begrippenlijst waar je heldere definities en uitleg vindt.

Bekijk de begrippenlijst

Veelgestelde vragen over brutoloon en nettoloon

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict