Wanneer kom je in aanmerking voor een uitkering?

Voorwaarden WW-uitkering

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Aanmelden

Wanneer je (gedeeltelijk) werkloos bent geraakt, heb je waarschijnlijk recht op een uitkering op grond van de Werkloosheidswet: de WW-uitkering. Deze uitkering vraag je aan bij het UWV.

Je komt in aanmerking voor een WW-uitkering als je niet door je eigen schuld werkloos bent. Je komt bijvoorbeeld niet in aanmerking voor een WW-uitkering als je zelf je contract hebt opgezegd of op staande voet bent ontslagen. Daarnaast gelden er nog een aantal andere voorwaarden.

• Je bent werkloos
Voor de Werkloosheidswet ben je werkloos als je minimaal vijf werkuren per week verliest. Als je minder dan tien uren in de week werkte, word je als werkloos beschouwd als je minimaal de helft van je werkuren en loon verliest. Als je meerdere banen had en je er één verliest, dan gelden dezelfde regels.

• Je hebt een uitkering proberen te voorkomen
Je hebt er alles aan gedaan om te voorkomen dat je een WW-uitkering nodig hebt. Zodra je weet dat je werkloos wordt, moet je gelijk op zoek gaan naar ander werk.

• Je bent verzekerd tegen werkloosheid
Je bent automatisch verzekerd voor werkloosheid, wanneer je als werknemer in dienst van een werkgever was. Als je al de AOW-leeftijd hebt bereikt, ben je niet meer verzekerd.

• Je bent beschikbaar voor werk
Je ontvangt een uitkering voor het aantal uren dat je werkloos bent geworden. Voor hetzelfde aantal uren moet je ook beschikbaar zijn voor werk. Als je minder wilt gaan werken dan je deed, dan ben je voor minder uren beschikbaar en zal je uitkering worden verlaagd. Beschikbaar zijn voor werk betekent dat je meteen weer aan de slag zou kunnen. Een vakantiereis of onbetaald werk bijvoorbeeld mag een nieuwe baan niet in de weg zitten.

• Je hebt voldoende weken gewerkt
Om een WW-uitkering te krijgen moet je ten minste 26 van de 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid gewerkt hebben.

Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een WW-uitkering. Het UWV beoordeelt je aanvraag. Weet je niet zeker hoe dit in jouw situatie precies zit, neem dan contact op met het CNV.

Vragen over WW-uitkering?
Stel je vragen over de WW-uitkering aan het CNV of word lid van Vakbond CNV.

Vragen over WW-uitkering?

Stel je vragen over de WW-uitkering aan het CNV of word lid van Vakbond CNV.

CNV bepleit onvoorwaardelijke Anw-uitkering van 3 jaar

Een onvoorwaardelijke Anw-uitkering van 1200 euro per maand, 3 jaar lang, voor iedereen die in Nederland zijn partner...