Alles over ziekte en arbeidsongeschiktheid

Een zware ziekte, een revalidatie na een ongeluk, een burn-out: er zijn allerlei redenen waardoor je voor korte of langere tijd bent uitgeschakeld. Je kunt niet of minder werken. Dan is het prettig om te weten wat je rechten, maar ook je plichten zijn. Zodat je je kunt richten op je herstel en uiteindelijk weer aan de slag kunt.

Inkomen als je ziek bent

Als je ziek bent, wil je je geen zorgen hoeven maken over geld. Gelukkig zijn er in Nederland veel goede afspraken gemaakt. Heb je een vaste baan? Tijdens de eerste 2 jaar van je ziekte, betaalt je werkgever minimaal 70% van je loon door. In veel cao’s hebben wij afgesproken dat je in het eerste ziektejaar je volledige loon krijgt.

Heb je geen vaste werkgever, omdat je bijvoorbeeld een uitzendkracht bent of omdat je contract afloopt tijdens je ziekte? Dan krijg je een Ziektewetuitkering. Soms vraagt je werkgever een Ziektewetuitkering voor je aan, als je in een speciale groep zit. Meestal weet je wel of dat zo is.

Re-integreren: zorgen dat je weer aan de slag kan

Samen met je werkgever doe je er tijdens je ziekte alles aan om weer aan het werk te gaan. In eerste instantie probeer je terug te keren in dezelfde functie. Lukt dat niet? Dan kijken jullie samen of je ander werk wel kan doen. Of je gaat uiteindelijk op zoek naar een andere werkgever.

Ontslag als je ziek bent

Je bent als je ziek bent goed beschermd tegen ontslag. Je werkgever mag je tijdens de eerste 2 jaar van je ziekte niet ontslaan. Hij kan wel voorstellen om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan. Wij raden je aan daar niet mee akkoord te gaan, omdat het invloed kan hebben op je uitkering. Na 2 jaar vervalt de ontslagbescherming. Als je werkgever er alles aan heeft gedaan om jou terug te laten keren, maar dat is toch niet gelukt, dan mag je worden ontslagen.

Arbeidsongeschikt: een WIA-uitkering

Ben je 2 jaar ziek en is werken nog steeds niet of niet volledig mogelijk? Dan vraag je een WIA-uitkering aan bij het UWV. Er wordt dan gekeken in welke mate je arbeidsongeschikt bent. En of er nog kans is dat je ooit terugkeert op de arbeidsmarkt. Op basis daarvan krijg je een uitkering.

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict