De CNV Belastingservice bij u in de buurt

Afspraak maken
Voor een bezoek aan een van onze belastingzittingen in maart of april 2018 kunt u zelf vanaf 16 januari 2018 ONLINE een afspraak inplannen via ons afsprakensysteem. Vanaf 16 januari 2018 kunt u er ook voor kiezen telefonisch een afspraak te maken via CNV Info op 030 - 751 1050.

Wordt uw aangifte niet vóór 1 mei 2018 ingevuld, vergeet dan niet uitstel aan te vragen. Indien u door omstandigheden toch later moet laten invullen, houd u dan rekening met de gewijzigde voorwaarden omtrent uitstel, zie hiervoor onze site www.cnv.nl of www.belastingdienst.nl

Nodig bij het maken van een afspraak:
De volgende gegevens hebt u o.a nodig als u een afspraak gaat maken:
• Uw e-mailadres;
• Uw IBAN banknummer
• Naam van uw CNV-bond en eventueel die van uw fiscaal partner (CNV Vakmensen, CNV Connectief, CNV Jongeren of CNV Kostersbond)
• Voor hoeveel personen moet de aangifte worden gedaan?

Let op: voor de volgende zaken kunt u niet terecht op een belastingzitting, maar belt u CNV Info (030 - 751 1050):
• Alle inhoudelijke informatie, die niets te maken heeft met uw (gemaakte) afspraak.
• Het melden van uw hulpvraag bij het invullen van uw:
1. Aanvraag voorlopige aanslag (VA).
2. Heeft u een C of M- biljet, woont/werkt u in het buitenland of woont u in Nederland en heeft u inkomen uit het buitenland (bv Duitse rente)? Zo ja, dan wordt u op een aparte zitting geholpen met uw aangifte.
3. Aangiften van grensarbeiders.
4. Aangiften i.g.v. overlijden (F-formulier).

Voor informatie over hulp bij O-aangiften (ondernemers / ZZP-ers en eventuele partners) kunt u contact opnemen met uw eigen CNV-bond.

Afspraakbevestiging
Wanneer u via CNV Belastingservice een afspraak boekt, krijgt u via de mail of per post een bevestiging van deze afspraak, de checklist en aanvullende informatie met betrekking tot de zittingen. Deze checklist vindt u overigens ook op www.cnv.nl/werkenprive/belastingen

N.B. Ondanks dat u de aangifte altijd samen met een deskundige vrijwilliger invult, bent en blijft u altijd zelf verantwoordelijk voor uw eigen aangifte. Aan het invullen van de aangifte kunt u bij het CNV geen rechten ontlenen.

Machtigingscodes
Het CNV heeft uw machtigingscode nodig om uw IB-aangifte in te vullen. Die heeft u medio februari per post van de Belastingdienst ontvangen. Ook heeft het CNV eventueel een tweede machtigingscode nodig om uw aanvraag/verandering Toeslagen in te vullen. Heeft u dezeze codes niet, vraag deze dan aan. Er zijn twee verschillende manieren waarop u de machtigingscodes kunt aanvragen bij de Belastingdienst.
1. U beschikt over een DigiD-code. Om een machtigingscode aan te vragen logt u in op machtigen.digid.nl. Na inloggen klikt u op ‘machtiging aanvragen’ en volgt u de verdere instructies. De code is direct beschikbaar. Komt u er niet uit, neem dan contact op met de DigiD helpdesk: www.digid.nl/contact.
2. U kunt bellen naar het telefoonnummer 088 - 123 65 55, op werkdagen van 8.00-22.00 uur, geef uw bsn-nummer door en vraag een machtigingscode aan.

LET OP: Het duurt circa 5 werkdagen voordat u de machtigingscode thuis per post ontvangt. Wees dus op tijd met de aanvraag. Wanneer u ook een afspraak voor uw partner maakt, dan heeft deze een eigen machtigingscode nodig. Zonder die machtigingscodes kunnen wij uw aangiften en aanvragen niet invullen.

Leden   Niet-leden:
Aangifte 1 persoon€10 €57
Fiscaal partner aangifte€14

€85 (voor u en uw partner)

1 voorlopige aangifte (VA)€3 €10
Huur- en zorgtoeslag

€0

€10
CNV USB-stick €3€3

LET OP: Voor leden met een (gezamenlijk) inkomen op of onder bijstandsniveau is deze service gratis.

Kosten bij middeling
Middeling is gratis als de aangiften door het CNV zijn ingevuld, anders betaalt u als lid hiervoor € 10 of € 14 en niet-leden betalen € 57 of € 85 per belastingjaar.
LET OP: Op de zitting of bij de afspraakbevestiging krijgen niet-leden een aanmeldingskaart voor het CNV-lidmaatschap. Als zij deze invullen en inleveren op de zitting, kunnen zij meteen profiteren van de lage ledenbijdrage.

Zorg- en huurtoeslag
CNV Belastingservice helpt u als lid kosteloos met het aanvragen en wijzigen van uw zorg/huurtoeslag. Veelal gebeurt dit direct op de zittingen. Indien nodig wordt er een nieuwe afspraak met u gemaakt. Heeft u in 2016 en 2017 zorg- en/of huurtoeslag ontvangen, neemt u dan deze beschikkingen mee naar de zitting. Vergeet niet hiervoor uw aparte machtigingscode aan te vragen (zie hierboven).

De CNV belastingzitting
Op de CNV belastingzittingen wordt u geholpen door deskundige vrijwilligers van het CNV. Voor het invullen van een aangifte wordt 45 tot 60 minuten gereserveerd. Wij vragen u om 10 minuten voor uw afspraak aanwezig te zijn en alle benodigde informatie mee te nemen (zie hiervoor de checklist op de CNV site en bij uw afspraakbevestiging).

Uw aangifte wordt in uw aanwezigheid direct online met de Belastingdienst voor u ingevuld en afgerond. U ontvangt een kopie van uw aangifte op een USB-stick. Deze USB-stick dient u goed te bewaren. In verband met risico op computervirussen gebruiken wij op onze belastingzittingen alleen de CNV USB-stick. Voor de aanschaf van een USB-stick betaalt u eenmalig een bijdrage van € 3.

Nazorg
Nadat u aangifte hebt gedaan, krijgt u direct een definitieve aanslag, een voorlopige aanslag of een brief omdat u meer informatie moet overleggen. In de aanslag van de Belastingdienst staat hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen. Mocht hier een groot verschil in zitten of krijgt u vragen van de Belastingdienst, neemt u dan direct (maar altijd binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag danwel de brief) contact met ons op via 030 - 751 1050. Wij zorgen er dan voor dat u snel en kosteloos wordt geholpen. CNV Belastingservice controleert uw aangifte en helpt u - indien nodig - verder.

LET OP: Het kan incidenteel voorkomen dat de aanslag afwijkt van hetgeen tijdens de zitting is berekend. Ons dringende advies is om bij een teruggave de gelden apart te zetten, totdat de definitieve aanslag binnen is. Het kan voorkomen dat u de teruggave moet terugstorten (met heffingsrente). De Belastingdienst geeft daarvoor altijd een reden op.

CNV Belastingservice het hele jaar door
Heeft u vragen over de fiscale gevolgen van veranderingen in uw leven (denk aan: eerste baan, samenwonen, aan- en/of verkoop woning, huwelijk, geboorte, kinderopvang, scheiding, overlijden etc), moet u uw toeslagen alsnog aanvragen of wijzigen*, alsnog aangifte doen of een VA aanvragen?

Aarzel niet maar neem contact met ons op via telefoonnummer 030 - 751 1050. U kunt ook mailen of chatten (zie voor meer info www.cnv.nl/contact)

* Bij iedere wijziging in uw inkomen dan wel huishouden is het raadzaam uw Toeslagen na te laten kijken dan wel aan te laten passen. Dit doet de Belastingdienst namelijk niet automatisch.

Maak online een afspraak

Checklist aangifte 2017

Belastinggids 2018

Belastingnieuws