Personeelsvertegenwoordiging: invloed op je werk

Heeft jouw bedrijf 10 tot 50 werknemers? Dan kan je werkgever een personeelsvertegenwoordiging (PVT) oprichten. Een PVT is verplicht als de meerderheid van de werknemers daarom vraagt of als het in de cao staat. Kleinere bedrijven, met minder dan 10 werknemers, kunnen vrijwillig een PVT starten. Maar welke rechten heeft een PVT? En wat als er geen personeelsvertegenwoordiger is? We leggen het uit.

Wat is een personeelsvertegenwoordiging?

Een personeelsvertegenwoordiging komt in kleinere bedrijven op voor de belangen van werknemers. Ze overleggen met je werkgever over goede arbeidsomstandigheden en naleving van arbeidsvoorwaarden. Een PVT bestaat uit minimaal 3 leden. Jij en je collega’s kiezen de PVT-leden tijdens een anonieme schriftelijke stemming.

Heeft jouw bedrijf meer dan 50 werknemers? Dan is je werkgever verplicht om een ondernemingsraad (OR) op te richten.

Hulp bij personeelsvertegenwoordiging oprichten

Heeft jouw bedrijf nog geen PVT en willen jullie dat wel? Maar weet je niet zo goed hoe je moet beginnen? Of wil je meer praktische handvaten over medezeggenschap in de PVT? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Neem contact met ons op

Rechten van een personeelsvertegenwoordiging

Een PVT heeft een aantal rechten. De belangrijkste rechten zijn adviesrecht, instemmingsrecht en informatierecht.

• Adviesrecht
    Bij grote besluiten moet je werkgever de PVT verplicht om advies vragen. Bijvoorbeeld bij grote werkveranderingen of bij ontslag om bedrijfseconomische redenen. Je werkgever is niet verplicht om het advies van de PVT over te nemen. Wel moet hij het advies serieus overwegen.
  • Instemmingsrecht
    Je werkgever is verplicht om de PVT regelmatig op de hoogte te stellen. Denk aan informatie over bedrijfsresultaten of sociaal beleid. Het delen van informatie mag mondeling en schriftelijk.
  • Recht op informatie
    Wil je werkgever de regels op het werk veranderen? Dan moet hij de PVT om toestemming vragen. Denk aan besluiten over werktijden, arbeidsomstandigheden of ziekteverzuim. Zonder toestemming van de PVT mag je werkgever het besluit niet doorvoeren.

Let op: heeft jouw bedrijf minder dan 10 medewerkers en een vrijwillige PVT? Dan heeft de PVT alleen instemmingsrecht over werktijdregelingen.

Geen personeelsvertegenwoordiging

Heeft jouw bedrijf geen OR of PVT? Dan is je werkgever verplicht om minimaal 2 keer per jaar een personeelsvergadering organiseren. Alle werknemers komen dan samen om te bespreken wat er speelt in het bedrijf. Je werkgever kan jullie om advies vragen over grote besluiten. Er is ruimte om je mening te geven en voorstellen te doen. Wil meer dan een kwart van alle werknemers een vergadering? Dan moet je werkgever een vergadering houden.

Volg een PVT-training

Behoor jij tot de PVT van jouw bedrijf en wil je jouw rol écht goed kunnen vervullen? Volg dan één van de trainingen van de CNV Academie. Na de training kun je direct met je opgedane kennis en vaardigheden aan de slag. We geven onder andere de volgende trainingen:

• Basistraining personeelsvertegenwoordiging
  • Medenzeggenschap AanZet
  • Financiën
  • Hoe beoordeel en adviseer je?

Veelgestelde vragen over een personeelsvertegenwoordiging

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict