Bijzonder verlof

Verlof is niet altijd in de wet geregeld

Niet over alle vormen van verlof en redenen voor verlof zijn afspraken gemaakt in de wet. Zo staat er in de wet bijvoorbeeld niets over verlof voor een bezoek aan een arts, het bijwonen van een huwelijk of begrafenis of een verhuizing. In sommige gevallen - afhankelijk van je cao - kan je verlof aanvragen voor zulke zaken. Deze vorm van verlof worden bijzonder verlof of buitengewoon verlof genoemd. Het gaat hier om betaald verlof, waar je zelf geen vrije uren of dagen voor hoeft in te leveren.

Lees hieronder meer over:

Regelingen in de cao

Omdat er geen wettelijke regelingen bestaan over bijzonder verlof, moet je eerst kijken welke afspraken er over bijzonder verlof in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement staan. Er kan bijvoorbeeld zijn vastgelegd hoeveel uur je vrij krijgt voor:

• het bijwonen van een huwelijk
  • het bijwonen van een begrafenis
  • je eigen verhuizing

Bijzonder verlof bij bezoek (huis)arts

Over het bezoek aan een arts staat in een cao meestal dat werknemers dit zo veel mogelijk in hun eigen tijd moeten proberen te plannen. Als dit niet mogelijk is en de doktersafspraak valt onder werktijd, dan krijgen werknemers vaak bijzonder verlof.

Bijzonder verlof bij sollicitatie

Als je een sollicitatiegesprek hebt onder werktijd, moet je daarvoor in de meeste gevallen verlofuren opnemen. Maar het kan zijn dat er in jouw cao staat dat solliciteren valt onder bijzonder verlof.

Bijzonder verlof bij zwangerschapsonderzoek

Voor een zwangerschapsonderzoek onder werktijd hoef je geen verlofuren in te leveren. Dit is wel wettelijk geregeld. Het loon wordt doorbetaald voor de duur van het zwangerschapsonderzoek en de eventuele reistijd.

Kijk in je eigen CAO voor regelingen binnen de sector. Staat het niet in de cao? Of val je niet onder een cao? Kijk dan in het bedrijfsregelement of overleg met je werkgever. Als je bijzonder verlof kunt opnemen, lever je geen verlofuren in en wordt je loon gewoon doorbetaald.

Meer weten over verlof? Neem contact op met Vakbond CNV of word lid.

Wat bedoelt u eigenlijk?

Het regent weer mooie beloften in aanloop naar de verkiezingen. En het is goed om te zien dat flex een belangrijk thema...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline