Alles over calamiteitenverlof

Ontstaat er een situatie waardoor je je werk meteen moet stopzetten? Dan kan je calamiteitenverlof opnemen. Je krijgt de tijd die nodig is om het dringende probleem op te lossen. Calamiteitenverlof wordt ook wel kort verzuimverlof genoemd. Maar wanneer kan je het verlof opnemen? We leggen het aan je uit.

Wat is calamiteitenverlof?

Calamiteitenverlof is bedoeld voor noodgevallen en persoonlijke omstandigheden waarbij je direct je werk moet onderbreken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij het overlijden van een familielid of de bevalling van je partner. Meld het kort verzuimverlof zo snel mogelijk bij je werkgever. Je werkgever mag het verlof niet weigeren en betaalt je salaris door. Houd er rekening mee dat je werkgever achteraf wel mag vragen om bewijs dat het verlof nodig was.

Wanneer kan je calamiteitenverlof opnemen?

In geval van een dringende en onverwachte gebeurtenis kan je calamiteitenverlof opnemen. Een aantal veelvoorkomende situaties waarin kort verzuimverlof nodig kan zijn, zijn onder andere:

• De bevalling van je partner
  • De aangifte van je pasgeboren kind bij de gemeente
  • Het overlijden van een familielid
  • Een plotselinge ziekte van je kind
  • Ernstige problemen met je woning, zoals een brand of gesprongen waterleiding
  • Een doktersafspraak die alleen tijdens werktijd kan plaatsvinden
  • Een dringend doktersbezoek met iemand anders

Hoelang is calamiteitenverlof?

In de wet is niet vastgesteld hoeveel dagen kort verzuimverlof je precies mag opnemen. De duur hangt af van de noodsituatie. Dit betekent dat calamiteitenverlof enkele uren tot meerdere dagen kan duren. Je bespreekt de verwachte duur van het verlof met je werkgever. Zo heb je voor een doktersafspraak slechts een paar uur nodig, terwijl je voor het overlijden van een familielid meer tijd nodig kan hebben.

Calamiteitenverlof in je cao

Kijk altijd in je cao of contract of er andere afspraken staan over calamiteiten- of kort verzuimverlof. Staan er andere afspraken? Dan gelden die afspraken.

Twijfels of vragen over calamiteitenverlof?

Vraag jij je af of je recht heb op kort verzuimverlof? Of heb je twijfels over de duur van je verlof? Neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je vragen te beantwoorden en helpen je graag.

Veelgestelde vragen over calamiteitenverlof

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict