Geboorteverlof voor partner

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Geboorteverlof voor partner

Als je vrouw of vriendin net bevallen is, heb je als partner recht op kraamverlof. Je hebt recht op één werkweek verlof met loondoorbetaling, en aanvullend vijf werkweken verlof bekostigd uit de premies voor 70% van het dagloon.

De eerste week verlof moet binnen 4 weken na bevalling worden opgenomen. Pas als deze week is opgenomen ontstaat er een recht op aanvullend vijf werkweken verlof. Deze vijf werkweken moeten binnen zes maanden na bevalling zijn opgenomen.

Het CNV vindt dit een mooie eerste stap, maar pleit ervoor het verlof voor partners te verlengen naar 16 weken zodat de verlofperiode voor moeder en partner hetzelfde is rond de geboorte van een kind.  Door deze tijdsduur gelijk te trekken vergroot dit de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt, het zorgt voor een betere rolverdeling tussen partners en door de grotere betrokkenheid van de partner wordt de emotionele en intellectuele ontwikkeling van het kind gestimuleerd.

Kabinet moet zich inzetten voor duurzame arbeidsrelaties

Het Reformatorisch Dagblad publiceerde op 1 december een gezamenlijk artikel van CNV, RMU en CGMV. De vakbonden maken...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline