Alles over kortdurend en langdurend zorgverlof

Heeft iemand in je omgeving zorg nodig? Dan kun je zorgverlof opnemen. Zo heb je meer tijd om voor de zieke te zorgen. Maar hoeveel dagen zorgverlof krijg je precies? En wat is het verschil tussen kortdurend en langdurend zorgverlof? We leggen het je uit.

Wat is zorgverlof?

Zorgverlof is bedoeld om te zorgen voor een zieke naaste. Bijvoorbeeld je ouder, partner of kind. Je mag dit verlof opnemen als niemand anders de zorg kan bieden. Kan een ziekenhuis de zorg overnemen? Dan krijg je meestal geen verlof. Afhankelijk van jouw situatie neem je kortdurend of langdurend verlof op. Je werkgever mag om informatie vragen om te bepalen of je recht hebt op het verlof. Denk daarbij aan een afsprakenbriefje van de dokter.

Wanneer recht op kortdurend zorgverlof?

Wil je voor een zieke in jouw omgeving zorgen? Dan kan je kortdurend zorgverlof opnemen. Elk jaar mag je 2 keer je wekelijkse werkuren aan zorgverlof nemen. Dat zijn de uren die in je contract staan. Werk je 32 uur? Dan heb je recht op 64 uur kortdurend zorgverlof per jaar. Je kiest zelf wanneer je verlof opneemt. Je werkgever betaalt tijdens je verlof minimaal 70% van je loon, zoals in de Wet Arbeid en Zorg (WaZo) is vastgelegd.

Is er sprake van een spoedsituatie? Neem dan calamiteitenverlof op.

Wanneer recht op langdurend zorgverlof?

Is iemand in je omgeving langdurig of levensbedreigend ziek? Dan heb je recht op langdurend verlof. Per jaar mag je 6 keer je wekelijkse werkuren als verlof opnemen. Bij een 32-urige werkweek heb je dus recht op 192 uur verlof per jaar. Je bepaalt zelf wanneer je deze uren opneemt. Tijdens langdurend zorgverlof krijg je geen loon doorbetaald.

Zorgverlof aanvragen

Je vraagt kortdurend en langdurend zorgverlof aan bij je werkgever. Langdurend verlof moet je tenminste 2 weken van tevoren schriftelijk aanvragen. Je werkgever hoort binnen 1 week een beslissing te maken. Krijg je geen reactie? Dan gaat het verlof in vanaf de datum van je verzoek. Je werkgever mag je aanvraag alleen weigeren als het bedrijf door jouw verlof in grote problemen komt.

Zorgverlof in je cao

Lees in je cao of contract welke afspraken rond zorgverlof voor jou gelden. Weet waar je recht op hebt en of het verlof invloed heeft op je inkomen. In sommige cao’s krijg je bij kortdurend zorgverlof zelfs 100% loon doorbetaald.

Twijfels of vragen over zorgverlof?

Heb je meer tijd nodig dan de zorgverlofdagen toestaan? Of heb je een meningsverschil met je werkgever over het zorgverlof? Neem dan contact met ons op. We staan klaar om je te helpen.

Neem contact met ons op

Veelgestelde vragen over geboorteverlof

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict