Programme Officer Afrika - CNV Internationaal

Ben je een bevlogen collega die graag het verschil wil maken en wil je werken aan het verbeteren van de positie van werknemers in Afrika? Heb je passie voor het verbeteren van arbeidsrechten in Afrika en wil je in een klein, maar gemotiveerd team daaraan werken? Werk je graag samen met lokale partners en zie je het als een uitdaging om te lobbyen en te discussiëren met internationale bedrijven en overheden om arbeidsrechten, gendergelijkheid en de inzetbaarheid van jongeren middels sociale dialoog te verbeteren? Dan is deze baan als Programme Officer Afrika bij CNV Internationaal iets voor jou.

Wie we zijn

CNV Internationaal werkt samen met vakbonden in ontwikkelingslanden aan het versterken van de rechten en positie van werknemers in de (in)formele economie. We hebben daarbij speciale aandacht voor de rechten van vrouwen en jongeren. CNV Internationaal is een stichting en is verbonden met de CNV Vakcentrale.

De functie

Wij zoeken een gedreven collega met aantoonbare affiniteit met arbeidsrechten. Een collega die zich op bevlogen wijze inzet voor belangen van werkenden in verschillende sectoren in de landen waar wij werken. Een teamspeler die nauw optrekt met collega’s van CNV Internationaal in Utrecht en Afrika, vakbondspartners over de hele wereld, maatschappelijke organisaties, overheden en bedrijfsleven.

Je werkzaamheden als Programme Officer omvatten het samen met het regioteam in Benin (financieel en inhoudelijk) managen van diverse projecten in West- en Noord-Afrika, het coachen en inhoudelijk aansturen van het lokale team in Benin, de beoordeling van inhoudelijke en financiële rapportages, ondersteuning van lobby en advocacy t.a.v. belangrijke ontwikkelingen in het land, het onderhouden en uitbouwen van een relevant netwerk van NGO’s, bedrijven en overheidsinstanties en het uitwerken en opzetten van nieuwe projecten en fondsenwervingsvoorstellen.

Je werkt nauw samen met de regiocoördinator Afrika, het regioteam in Benin en de lokale vakbondspartners. Regelmatige bezoeken aan de Afrikaanse partners, meestal met samen met een collega van het regioteam, maken onderdeel uit van je functie.

CNV Internationaal is een gedreven organisatie met veel ambities. Wij zijn daarom op zoek naar een collega die een flinke dosis programma management ervaring meebrengt, iemand met kennis van en affiniteit voor internationaal vakbondswerk, én die goed past in het team van CNV Internationaal. Je bent flexibel inzetbaar en staat open voor het werken met de diverse regio’s en programma’s van CNV Internationaal.

Onze nieuwe collega:

• heeft een universitaire of HBO achtergrond en minimaal 5 jaar ervaring binnen de ontwikkelingssamenwerkingssector, bij voorkeur ook in (West) Afrika;
  • heeft sterke affiniteit en ervaring met de centrale thema’s binnen de programma’s van CNV Internationaal: sociale dialoog, arbeidsrechten in productieketens en leefbaar loon, inzetbaarheid van jongeren en gendergelijkheid;
  • is een duizendpoot met talent voor inhoudelijk en financieel programma management; ervaring met het werken met een Theory of Change is een pré;
  • heeft bij voorkeur ervaring met het coachen en inhoudelijk aansturen van (lokale) collega’s;
  • is in staat om strategie voor het verbeteren van arbeidsrechten te ontwikkelen en samen met het regioteam te vertalen naar praktisch beleid;
  • ontwikkelt en voert samen met lokale collega’s lobbyplannen uit, gericht op bedrijven en overheden, en ondersteunt partners en lokale consultants bij het ontwikkelen en uitvoeren van lobby strategieën;
  • heeft een goed ontwikkelde politiek strategische antenne;
  • heeft ervaring met fondsenwerving;
  • heeft visie op capaciteitsopbouw van lokale partnerorganisaties, bij voorkeur ook op het gebied van lobby & advocacy;
  • is hands-on en resultaatgericht en een echte bruggenbouwer die contactueel sterk en intercultureel sensitief is;
  • heeft veel ervaring met Excel en financieel projectbeheer;
  • heeft mondelinge en schriftelijke beheersing van het Nederlands en Frans

Wij bieden:

De vacature is per zo spoedig mogelijk voor 32 uur - 36 uur per week. Salaris is conform cao CNV Vakcentrale, minimaal € 3.402,27 bruto per maand tot maximaal € 4.658,92 bruto per maand bij 36 uur per week. CNV Vakcentrale heeft een eindejaaruitkering van 8,33%.

Meer weten?

Bij vragen is nadere informatie over de vacature op te vragen via: internationaal@cnv.nl. Ook kan je meer informatie over de vacature inwinnen bij regiocoördinator Afrika Nicole Mathot: n.mathot@cnv.nl.

Belangstelling?

Reageer uiterlijk 18 mei 2022 via internationaal@cnv.nl o.v.v. ‘Programme Officer Afrika’

Voor de functie wordt tegelijkertijd in- en extern geworven. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een interne kandidaat.

Het CNV wil graag een afspiegeling van de samenleving zijn.

Werven doen wij zelf, acquisitie wordt niet op prijs gesteld.