Programme Officer Azië / Indonesië

Ben je een bevlogen collega die graag het verschil wil maken en wil je werken aan het verbeteren van de positie van werknemers in Azië? Heb je passie voor de textiel- of de palmolieindustrie en wil je in een klein, maar gemotiveerd team werken? Werk je graag samen met lokale partners en zie je het als een uitdaging om ook te lobbyen en discussiëren met internationale bedrijven en overheden om arbeidsrechten te verbeteren? Dan is deze baan als Programme Officer Azië / Indonesië bij CNV Internationaal iets voor jou.

Wie we zijn

CNV Internationaal werkt samen met vakbonden in ontwikkelingslanden aan het versterken van de positie van werknemers in de (in)formele economie en verbeteren we de rechten van werknemers in toeleveringsketens. We hebben daarbij speciale aandacht voor de rechten van vrouwen en jongeren. CNV Internationaal is een stichting en maakt deel uit van de CNV Vakcentrale.

De functie

Wij zoeken een gedreven collega met aantoonbare affiniteit voor internationaal vakbondswerk. Een collega die zich op bevlogen wijze inzet voor belangen van werkenden onderaan internationale productieketens in sectoren uiteenlopend van textiel tot palmolie. Een teamplayer die nauw optrekt met collega’s van CNV Internationaal in Utrecht en Indonesië, vakbondspartners over de hele wereld, maatschappelijke organisaties, overheden én bedrijfsleven.

Je werkzaamheden als Programme Officer omvatten het managen van diverse grotere en kleine projecten (financieel en inhoudelijk) in Indonesië, het coachen en inhoudelijk aansturen van lokale collega’s, de beoordeling van inhoudelijke en financiële rapportages van (vakbonds-) partners, lobby en advocacy t.a.v. belangrijke ontwikkelingen in het land en relevante ketens, het onderhouden en uitbouwen van een relevant netwerk (bedrijven, NGO’s, overheidsinstanties) en het uitwerken en opzetten van nieuwe projecten en fondsenwervingsvoorstellen.

Je werkt nauw samen met de Regiocoördinator Azië, de Programme Officer Cambodja & Vietnam, de lokale collega’s en onze regionale collega’s (op inhoud en PME) in Indonesië. Regelmatige bezoeken aan Indonesië en andere landen in Zuidoost Azië maakt onderdeel uit van je functie.

Lobby & advocacy (in Nederland en internationaal) is een belangrijk deel van de functie. Onze nieuwe collega is een vakbondsvertegenwoordiger die niet alleen de OESO richtlijnen, UN Guiding Principles on Business and Human Rights, SDGs scherp op het netvlies heeft, maar daarover ook constructief en overtuigend met beleidsmakers en internationale bedrijven kan discussiëren. Je zoekt daarvoor samenwerking binnen een relevant netwerk in Nederland en daarbuiten inzake sociale dialoog en arbeidsrechten. Denk aan OESO, DECP, ITUC en de ILO.

CNV Internationaal is een kleine organisatie met ambities. Wij zijn daarom op zoek naar een collega die een flinke dosis programma management ervaring meebrengt, iemand met kennis van en affiniteit voor internationaal vakbondswerk, én die goed past in het team van CNV Internationaal. Je bent iemand die flexibel inzetbaar is en open staat voor het werken met de diverse regio’s en programma’s van CNV Internationaal.

Onze nieuwe collega:

• heeft een universitaire of HBO achtergrond en minimaal 5 jaar ervaring binnen de ontwikkelingssamenwerkingssector;
  • heeft een brede en diepe kennis van duurzaamheidsdiscussies. Affiniteit met de centrale thema’s binnen de programma’s van CNV Internationaal zoals arbeidsrechten, leefbaar loon en sociale dialoog strekt tot aanbeveling;
  • is een duizendpoot met talent voor inhoudelijk en financieel programma management; ervaring met Theory of Change is een pré;
  • heeft ervaring met het coachen en inhoudelijk aansturen van (lokale) collega’s;
  • is in staat om strategie voor het verbeteren van arbeidsrechten te ontwikkelen én te vertalen naar praktisch beleid;
  • heeft kennis van internationale productie ketens, bij voorkeur de textiel- en palmolieketens;
  • ontwikkelt en voert lobbyplannen uit, gericht op bedrijven en overheden, en ondersteunt partners en lokale consultants bij het ontwikkelen en uitvoeren van lobby strategieën;
  • heeft een goed ontwikkelde politiek strategische antenne;
  • heeft ervaring met fondsenwerving;
  • heeft visie op capaciteitsopbouw van lokale partnerorganisaties, bij voorkeur ook op het gebied van lobby & advocacy;
  • is hands-on en resultaatgericht en een echte bruggenbouwer die contactueel sterk en intercultureel sensitief is;
  • heeft vloeiende beheersing van het Nederlands en Engels.

Wij bieden:

De vacature is per zo spoedig mogelijk voor 32 uur per week. Salaris is conform cao CNV Vakcentrale, minimaal € 3.343,75 bruto per maand tot maximaal € 5.184,90 bruto per maand bij 36 uur per week. CNV Vakcentrale heeft een eindejaaruitkering van 8,33%.

Meer weten?

Nadere informatie over de vacature is op te vragen via: internationaal@cnv.nl. Mondeling kun je informatie inwinnen bij Isabelle de Lijser (programme officer CNV Internationaal) op 06 – 10019376.

Reageren via:

internationaal@cnv.nl o.v.v. ‘Programme Officer Azië / Indonesië’

Uiterste reactietermijn:

15 september 2021; sollicitaties worden bekeken op volgorde van binnenkomst. Zolang de vacature online staat nodigen we je uit om te solliciteren. Indien eerder dan de sluitingsdatum een geschikte kandidaat is gevonden, zal de vacature worden gesloten.

Voor de functie wordt tegelijkertijd in- en extern geworven. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een interne kandidaat.