Verkiezingen seniorenraad

Meld je aan

Heb je de AOW-leeftijd bereikt en wil je je graag inzetten voor de belangen van jouw doelgroep? Heb jij hart voor senioren, breng jij graag hun belangen onder de aandacht? Of vind je het leuk om interessante activiteiten te organiseren? Dan zoeken wij jou in de doelgroepraad senioren: de schakel tussen de leden en de ledenraad, het hoogste ledenorgaan van het CNV.

Twijfel je om jezelf aan te melden?

De seniorenraad streeft ernaar een afspiegeling te zijn van de doelgroep en moedigt hierom alle senioren aan te reageren. Twijfel je of deze vrijwilligersfunctie bij je past? Neem dan contact op met Anouk van Dijck of Johan Slok, of lees hier meer informatie over de seniorenraad.

De seniorenraad in het kort

De doelgroepraad senioren bestaat uit 24 leden, waarvan uit elke provincie 2. In elke provincie zijn ook regionale groepen die regionale activiteiten organiseren. De raad onderhoudt contacten met deze groepen. De raad houdt zich onder andere bezig met:

• Het vormen van vakbondswerk ten behoeve van leden van het CNV die de AOW-leeftijd hebben bereikt.
  • Het profileren van het CNV naar (potentiële) leden.
  • Het bijdragen aan het beleid van het CNV, met in het bijzonder het beleid over onderwerpen die senioren aangaan, zoals AOW en pensioen.
  • Het bespreken van de agenda van de ledenraad en het formuleren van voorstellen voor de ledenraad.
  • Het gevraagd en ongevraagd adviseren over zaken die senioren aangaan (inkomen, zorg en welzijn, wonen en leefomgeving).
  • Het organiseren van activiteiten voor de leden, zoals bindingsdagen en themabijeenkomsten in het hele land.

Herken jij jezelf hierin?

• Je bent lid van het CNV en je hebt de AOW-leeftijd bereikt.
  • Je bent sociaal en betrokken.
  • Je weet wat er speelt bij de doelgroep senioren of je wil je hier graag in verdiepen.
  • Je stelt je flexibel op en kunt over de grenzen van de sector kijken, en verbinding leggen met andere sectoren of doelgroepen.
  • Je bent bereid om tijd vrij te maken voor het uitvoeren van taken die bij de functie horen en om te reizen wanneer dit nodig is.
  • Je steunt de visie, missie en doelstellingen van het CNV.
  • Je wil je graag verdiepen in hoe het CNV organisatorisch in elkaar zit en hiervoor training volgen via het CNV.
  • Je beschikt over digitale hulpmiddelen en voelt je vertrouwd hiermee.

En bezit je deze competenties?

Een lid van de raad bezit de volgende competenties en is bereid om zich hier verder in te ontwikkelen:

• Besluitvaardigheid: je durft beslissingen te nemen, acties op te dragen en je mening uit te spreken, ook wanneer zaken onzeker zijn of met risico's komen.
  • Oordeelvorming: je bent in staat om mogelijke handelswijzen en informatie daarover tegen elkaar af te wegen in het licht van relevante criteria en op basis daarvan tot een goede beoordeling en keuze te komen.
  • Organisatiebewustzijn: je begrijpt hoe organisaties functioneren en bij beoogde activiteiten houd je rekening met de gevolgen voor de eigen organisatie en/of de leden.
  • Samenwerking: je draagt actief bij aan de samenwerking voor gemeenschappelijke doelen (ook als je hier niet direct persoonlijk belang bij hebt) en je bevordert de onderlinge communicatie.
  • Ontwikkeling visie: je geeft in hoofdlijnen richting aan waarin de organisatie en haar omgeving zich bewegen en formuleert doelstellingen voor het langetermijnbeleid.
  • Digitale vaardigheid: je bent digitaal vaardig, je kan goed omgaan met online vergaderen en Microsoft Office.

Wat ga je doen?

• Je neemt actief deel aan de alle vergaderingen van de raad en bereidt deze voor door stukken te lezen en jezelf op de hoogte te houden van wat er speelt.
  • Je draagt bij aan een goede uitoefening van de taken van de raad en houdt je aan de afspraken die je als team maakt.
  • Je neemt deel aan relevante trainingen zoals digitale vaardigheden.
  • Je bent representatief voor de raad bij activiteiten in het land.
  • Je denkt, praat en beslist mee over het beleid van het CNV op het gebied van senioren en draagt het afgesproken beleid uit.

Redenen om bij de seniorenraad te gaan

1. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen.
  2. Je doet ervaring op met bestuurswerk.
  3. Je verbreedt je netwerk.
  4. Je hebt invloed op het beleid van de bond en draagt daarmee bij aan een mooier Nederland.

Wat regelt het CNV voor jou?

• Als raadslid ben je kaderlid binnen het CNV, waarvoor een vergoeding is voor reiskosten en andere onkosten.
  • Je maakt mogelijk gebruik van de faciliteitenregeling, waarin de werkgever afhankelijk van de CAO een vergoeding ontvangt voor de vrijgestelde tijd van het kaderlid.
  • Als kaderlid voorziet het CNV je van software en autorisaties als je die nodig hebt bij het uitvoeren van je taken.

Meer informatie?

Anouk van Dijck
Johan Slok
Telefoon

Vraag over de verkiezingsprocedure?

Johan Slok
Telefoon

Meld je aan voor de seniorenraad

Vul je gegevens in
None
Vertel in het kort meer over je ervaring in vrijwilligers- of betaald werk.
None
Vertel in het kort meer over je motivatie om jezelf kandidaat te stellen.