Ontslag: wat zijn je rechten?

Als je ontslagen wordt, komt er er veel op je af. Je bent emotioneel, moet allerlei dingen regelen en zit misschien wel met vragen: Mag mijn werkgever me wel ontslaan? Heb ik recht op WW-uitkering? Moet ik deze vaststellingsovereenkomst wel tekenen? Alle regeltjes en uitzonderingen maken het er niet makkelijker op. Wij helpen je antwoorden te geven op alle vragen rondom ontslag en je rechten. Zo kun jij met vertrouwen en zekerheid op zoek naar een nieuwe baan.

Ondersteuning voor leden

Neem contact op met CNV bij ontslag

Zijn er conflicten op de werkvloer of met je baas? Heeft je werkgever aangegeven je te moeten ontslaan? In alle emotie is het lastig om de juiste beslissingen te nemen. Neem altijd eerst contact met ons op. Wij geven je advies en helpen je beslissingen te maken tijdens een ontslagproces. Zeker als je twijfelt of je ontslag wel terecht is. Of als je een vaststellingsovereenkomst voorgelegd krijgt van je werkgever.

Ik word ontslagen

Een ontslag kan allerlei redenen hebben. Misschien gaat het niet goed met het bedrijf en word je ontslagen om bedrijfseconomische redenen. Je kunt een slechte arbeidsrelatie hebben met je baas of een collega die niet te herstellen valt. Of je bent uit het niets op staande voet ontslagen. Leuk is het nooit. Belangrijk is dat je goed oplet waar je recht op hebt bij ontslag:

• Vraag een WW-uitkering aan als je voldoet aan de voorwaarden
  • Zorg ervoor dat je werkgever zich houdt aan de regels rondom een transitievergoeding.
  • Check of je vaststellingsovereenkomst klopt als je ontslagen wordt met wederzijds goedvinden

Ik neem zelf ontslag

Natuurlijk hoeft niet elk ontslag vanuit je werkgever te komen. Als je een mooie kans ziet voor een andere baan, kun je zelf ontslag nemen. Dan zijn de regels wel heel anders. Je hebt bijvoorbeeld geen recht op een WW-uitkering of een transitievergoeding. En je moet rekening houden met de opzegtermijn die in je arbeidscontract staat. Neem in ieder geval nooit zelf ontslag als je (langdurig) ziek bent.

Ontslagen in je proeftijd

Een nieuwe baan is altijd aftasten. Jij en je werkgever moeten nog even aan elkaar wennen. Als je een contract van langer dan 6 maanden hebt, dan is er een proeftijd ingebouwd van minimaal 1 maand. De proeftijd is 2 maanden als je contract langer dan 24 maanden is. Zo kunnen jij en je werkgever uit elkaar gaan als de samenwerking toch niet goed bevalt. Dat geldt voor jou, maar ook voor je werkgever. Een opzegtermijn is niet van toepassing als je ontslagen wordt in je proeftijd. Let op: je hebt alleen recht op een WW-uitkering als je werkgever jou ontslaat. En niet als je zelf ontslag neemt.

Twijfels en vragen over je ontslag?

Neem altijd contact met ons op als je een ontslag ziet aankomen. Of zo snel mogelijk als je al ontslagen bent. Wij helpen je met het uitzoeken van je rechten.

Neem contact met ons op

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict