Ontslag

Ontslagen wegens disfunctioneren, wat staat je te wachten?

Als je werkgever vindt dat je niet voldoende functioneert op het werk, kan hij de rechter vragen om je te ontslaan. Als je het niet eens bent met ontslag vanwege disfunctioneren, mag je jezelf verdedigen bij de rechter. We leggen uit hoe dit proces in z’n werk gaat en wat je rechten zijn.

Wat is ontslag wegens disfunctioneren?

Ontslag wegens disfunctioneren betekent dat de werkgever vindt dat je ontslagen moet worden omdat je je werk niet goed uitvoert en niet geschikt bent voor je functie.

Je disfunctioneren mag niet het gevolg zijn van:

• Ziekte
  • Een beperking die je hebt
  • De arbeidsomstandigheden op het werk
  • Onvoldoende opleiding voor het werk dat je doet

Vindt jouw werkgever dat je onvoldoende functioneert? Dan moet hij jou dit op tijd laten weten. Ook moet hij je helpen om je functioneren te verbeteren. Bijvoorbeeld door je een opleiding of cursus te laten volgen die noodzakelijk is om het werk goed uit te voeren. Je werkgever mag je dus niet van de ene op de andere dag ontslaan wegens disfunctioneren, terwijl hij jou hier nooit eerder op heeft aangesproken. Ook als er een opzegverbod geldt, mag je baas je niet ontslaan.

Neem contact met ons op

Heeft je baas je verteld dat hij je wil gaan ontslaan? Neem meteen contact met ons op. Dan zorgen we er samen voor dat je sterk staat bij de rechter.

Wat gebeurt er bij ontslag wegens disfunctioneren?

Vindt je baas daarna nog steeds dat je onvoldoende functioneert? Dan moet hij je ontslag aanvragen bij de kantonrechter. Je werkgever moet duidelijk maken bij de rechter:

• Wat de functie-eisen zijn van jouw baan en waarom je volgens je baas daar niet aan voldoet
  • Dat hij je voldoende kansen heeft gegeven om je functioneren te verbeteren
  • Dat hij je niet kan herplaatsen in een andere passende functie

Ontslag wegens disfunctioneren aanvechten

De rechter moet binnen 4 weken een beslissing nemen. Je krijgt van de rechter de kans om tegen je ontslag in te gaan. Je legt dan uit waarom je vindt dat je ontslag onterecht is. Heb je daar hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je om een verweer tegen ontslag wegens disfunctioneren op te stellen.

Recht op WW-uitkering en vergoeding

Als je ontslagen bent vanwege disfunctioneren, heb je meestal recht op een WW-uitkering en een transitievergoeding.

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict