Contributieteruggave

Krijg tot € 80 per jaar contributie terug

Download het aanvraagformulier in MijnCNV

Als werkend CNV-lid kun je jaarlijks tot wel € 80 van je vakbondscontributie terugverdienen. Dankzij afspraken in veel cao's kun je als lid je vakbondscontributie belastingvrij via je werkgever aftrekken. Vanaf half september ontvang je automatisch een bericht van ons om dit voordeel aan te vragen. Lees hier hoe het werkt en wat je daarvoor nodig hebt.

Stappenplan teruggave van vakbondscontributie

Volg deze eenvoudige stappen om tot wel € 80 van je vakbondscontributie terug te verdienen:

Stap 1: Controleer je gegevens
Zorg ervoor dat wij je actuele gegevens hebben. Controleer of wijzig ze eenvoudig via mijn.cnv.nl. Lukt dit niet? Geef je wijzigingen door via het contactformulier aan onze ledenservice.

Stap 2: Wacht op ons bericht
In het najaar ontvang je automatisch bericht van ons als jouw cao het belastingvoordeel regelt en dit op jou van toepassing is.

Stap 3: Download en lever het formulier in
Heb je ons bericht ontvangen? Download het aanvraagformulier 'Contributieteruggave' op mijn.cnv.nl, print het uit en lever het vóór 1 oktober in bij je werkgever (let op: deze datum kan per werkgever verschillen).

Stap 4: Uitbetaling door je werkgever
Je werkgever neemt de verklaring in en zorgt voor de uitbetaling, meestal met je laatste loon van het jaar of de eindejaarsuitkering.

Contributieteruggave bij einde dienstverband of andere werkgever

Verwacht je binnenkort te stoppen met werken vanwege je pensioen of verander je van werkgever? Dit kan invloed hebben op wanneer je de contributieteruggave moet aanvragen. Neem in dat geval contact op met onze ledenservice.

Contributieteruggave als zzp'er

Als zzp'er kun je de vakbondscontributie als beroepskosten opgeven in je aangifte inkomensbelasting. Hiervoor heb je een factuur nodig met het jaarbedrag van je contributie. Deze kun je eenvoudig downloaden via mijn.cnv.nl

Account aanmaken en inloggen op MijnCNV

Wil je graag een account aanmaken op MijnCNV? Of heb je hulp nodig bij het inloggen? We leggen je stap voor stap uit hoe je dit doet.

Veelgestelde vragen over contributieteruggave

Heb je nog vragen?

Kom je er niet uit of heb je ergens hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder.

Laat je stem horen en sluit je aan!

Samen staan we sterker. Tijdelijk betaal je in totaal € 24,- voor de eerste zes maanden.

• Betere arbeidsvoorwaarden
  • Hulp bij professionele ontwikkeling
  • Juridische ondersteuning als het tegenzit