Ontslag

Ontslag op staande voet: wat moet je weten?

Ben je op staande voet ontslagen? Ontslag op staande voet krijg je niet zomaar. Je werkgever mag je alleen ontslaan als je iets ernstigs hebt gedaan. Bijvoorbeeld stelen, geweld gebruiken of altijd te laat komen. Ontslag op staande voet heeft ernstige gevolgen. En alles kan heel snel gaan. We leggen je uit wat je kunt doen als je op staande voet ontslagen bent.

Ontslag op staande voet met dringende reden

Je werkgever mag je niet zomaar op staande voet ontslaan. Daarvoor moet hij zich aan deze regels houden:

• Je werkgever heeft een dringende reden om je te ontslaan. Dit zijn een aantal voorbeelden van ernstige misdragingen op het werk:
    • Diefstal: je hebt iets gestolen wat van het werk is
    • Grove belediging: je hebt een collega of je werkgever uitgescholden
    • Misleiding: je meldt je bijvoorbeeld ziek terwijl je niet ziek bent
    • Mishandeling: je hebt geweld gebruikt tegen een collega of je werkgever
    • Werkweigering: je wilde een belangrijke taak die je altijd hoort te doen, niet doen
  • Je hebt al een paar waarschuwingen gehad. Je werkgever heeft dan geen sancties (straffen) meer over.
  • Je baas moet je direct vertellen waarom je ontslag op staande voet krijgt

Is je ontslag op staande voet onterecht?

Weet je niet zeker of je ontslag op staande voet wel geldig is? Of heeft je baas niet gezegd waarom hij je ontslaat? Neem dan snel contact met ons op. Dan kijken we samen naar jouw situatie. Hoe sneller, hoe beter. Dan kijken we samen naar jouw situatie. En zoeken we uit wat we in jouw situatie kunnen doen om je ontslag op staande voet ongedaan te maken of misschien om te zetten in een ontslag met wederzijds goedvinden.

Neem contact met ons op

Wat gebeurt er als je op staande voet ontslagen wordt?

Op het moment dat je op staande voet ontslagen wordt, gaat alles heel snel.

• Je moet meteen stoppen met werken, want je contract is per direct geëindigd
  • Je krijgt geen loon meer, alleen nog over het deel van de maand voordat je ontslagen werd
  • Je hebt geen recht op een WW-uitkering, omdat je zelf iets hebt gedaan waardoor je geen werk meer hebt (verwijtbaar werkloos)
  • Je hebt geen recht op een transitievergoeding

Ontslag op staande voet aanvechten

Ben je het niet eens met je ontslag? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. We kijken dan of je er samen met je baas toch nog uit kunt komen. We helpen je om een brief naar je werkgever te schrijven, binnen 2 maanden na je ontslag. Daarin leg je uit dat je het niet eens bent met je ontslag op staande voet en waarom je dat vindt. Ook vraag je om doorbetaling van je loon. Je stelt jezelf ook weer beschikbaar voor werk in die periode.

Besluit je baas om je ontslag toch door te laten gaan? Dan kun je, ook binnen diezelfde 2 maanden na het ontslag, naar de rechter gaan. De rechter bepaalt dan of je ontslag op staande voet terecht was. Als de rechter zegt dat je baas geen dringende reden had om je te ontslaan, dan geldt het ontslag op staande voet niet. Je contract loopt gewoon door vanaf het moment dat je ontslagen werd. Over deze periode moet je werkgever dus alsnog loon betalen. Soms heb je ook recht op een vergoeding van je werkgever.

Meer weten over wat er in jouw sector speelt?

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict