Verkiezingen CNV 2024

Meld je aan

In september 2024 vindt de verkiezing voor de 13 nieuwe raden plaats, die de sectoren en doelgroepen van CNV vertegenwoordigen. Weet jij wat jouw sector nodig heeft en wil je meebeslissen over de koers die CNV vaart? Stel je dan verkiesbaar en wie weet word jij door je collega’s in jouw sector gekozen als vertegenwoordiger.

Beslis mee over de koers die CNV vaart

CNV komt op voor jouw belangen én die van je collega’s. Hoe jouw vakbond dat doet en waarop de bond de nadruk legt, bepaal jij. Als lid van een sector- of doelgroepraad heb je namelijk inspraak in de koers die CNV vaart. Vooral als het bijzondere thema’s van jouw sector of doelgroep betreft.

Als lid van een sector- of doelgroepraad:

• oefen je invloed uit op het beleid van CNV;
  • lever je een bijdrage aan een mooier Nederland;
  • doe je ervaring op met bestuurswerk;
  • verbreed je je netwerk;
  • en krijg je volop mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen.

Jouw sector of doelgroep vertegenwoordigen binnen CNV?

Heb jij hart voor je sector en breng jij graag het belang van je collega’s onder de aandacht? Stel je dan nu verkiesbaar voor jouw raad en denk mee. Meld je aan vóór 21 mei 2024 en vermeld je leeftijd, korte achtergrondinformatie (bijvoorbeeld ervaring in vrijwilligerswerk of betaald werk) en je motivatie.

Meld je aan als kandidaat

Belangrijk om te weten als je jezelf aanmeldt

• Controleer je ledengegevens op mijn.cnv.nl en zorg dat deze kloppen. Dan nemen we na je aanmelding contact met je op. Daarna volgt een gesprek met vertegenwoordigers van de betreffende doelgroep- of sectorraad.
  • Je bent kandidaat voor de sector waarin je werkzaam bent of was.
  • Werk je als zelfstandige? Dan kom je op de kandidatenlijst van zelfstandigen.
  • Werk je als zelfstandige én als werknemer? Dan kun je kiezen of je je kandidaat stelt voor de kandidatenlijst van zelfstandigen of voor de sector waarin je werkzaam bent.
  • Ben je niet meer werkzaam omdat je de AOW-gerechtigde leeftijd hebt bereikt? Dan kom je op de kandidatenlijst voor senioren.
  • Ben je niet werkzaam omdat je bijvoorbeeld bijstandsgerechtigd, arbeidsongeschikt of werkzoekend bent? Dan kom je op de kandidatenlijst van de anders-actieven.
  • Ben je onder de 30? Dan kun je kiezen voor de kandidatenlijst van de jongeren of die van jouw sector.

Tijdlijn

• Na aanmelding krijg je een bevestiging.
  • In juni worden informatieve gesprekken gevoerd met de kandidaten. Als er minder of evenveel kandidaten zijn als zetels, dan zijn de kandidaten gekozen. Als er meer kandidaten zijn dan zetels, worden in de tweede helft van september verkiezingen gehouden voor de betreffende zetels. Begin oktober is de uitslag van de verkiezingen bekend. In november gaan de nieuw gekozen raden van start.

Onze 13 raden

De verkiezingen in september zijn voor onze 13 nieuwe raden. Deze bestaan uit 9 sectorraden: bouw, diensten, handel, industrie, onderwijs, overheid en publieke diensten, vervoer, voeding en zorg en welzijn, en 4 doelgroepraden: de anders-actieven, jongeren, senioren en zelfstandigen. Deze sectoren en doelgroepen zijn ook vertegenwoordigd in het hoogste democratische orgaan van CNV, de ledenraad.

Welke 9 sectorraden zijn er en wat doen ze?

Voor alle sectorraden geldt dat de deelnemers namens hun sector het beleid van het CNV bespreken, het gevoerde CNV-beleid monitoren, belangrijke ontwikkelingen in de sector volgen en bijdragen aan een herkenbaar profiel van hun sector binnen de vakbond.

Bouw

De werkterreinen van deze sector zijn onder andere bouw en infra, steen en glas, hout (timmerindustrie, meubel etc.), bouwmaterialen, woondiensten, afbouw en onderhoud (schilders). De sectorraad verbindt deze bedrijfstakken en vormt dé schakel met de ledenraad.

Meld je aan voor de sectorraad bouw >

Diensten

De sectorraad diensten is de sectorraad binnen CNV met de grootste diversiteit aan sectoren. Van financiële dienstverlening, schoonmaak, ict en beveiliging tot de journalistiek en de reisbranche. Voor al deze sectoren behartigt de belangen van leden van het CNV. De raad organiseert activiteiten voor leden waarin ontmoeting en inhoudelijke thema’s centraal staan.

Meld je aan voor de sectorraad diensten >

Handel

De sectorraad handel beslaat een breed terrein: van de winkels, de groothandels tot de horeca, recreatie en de kappersbranche. Gastvrijheid en de klant centraal stellen, verbindt ons en zit in ons dna. Wij organiseren activiteiten voor onze leden en voor werknemers in de sector. Om elkaar te ontmoeten en van gedachten te wisselen over inhoudelijke thema’s.

Meld je aan voor de sectorraad handel >

Industrie

Als lid van de sectorraad industrie geef je kleur geven aan het landelijk CNV-beleid dat de industrie aangaat. We organiseren opleidingen en studiedagen en gaan regelmatig de diepte in met onderwerpen zoals pensioenen, arbeidsvoorwaarden, zzp'ers of pensioengevende toeslagen. We gaan proactief om met de onderwerpen die ons aangaan.

Meld je aan voor de sectorraad industrie >

Onderwijs

De sectorraad onderwijs zorgt dat de stem van de duizenden leden in deze sector gehoord wordt binnen het CNV. Als lid van de raad denk en beslis je mee over uitdagingen in het onderwijs, zoals de hoge werkdruk en het krijgen van bevoegde leraren voor de klas.

Meld je aan voor de sectorraad onderwijs >

Overheid en publieke diensten

Deze raad is voor de CNV-leden die werken in een overheidsdienst of bij een uitvoeringsorganisatie. Naast invloed uitoefenen op het CNV-beleid organiseert de raad allerlei informerende en verdiepende activiteiten.

Meld je aan voor de sectorraad overheid en publieke diensten >

Vervoer

Deze raad maakt zich er hard voor om Nederland in beweging te houden. Deze raad verbindt de bedrijfstakken: havens, Rijn- en binnenvaart, taxivervoer, vervoer & logistiek, besloten busvervoer, stad- en streekvervoer, burgerluchtvaart en spoor. De sectorraad is dé schakel tussen de werkvloer en de ledenraad.

Meld je aan voor de sectorraad vervoer >

Voeding

De behartigt de belangen van CNV-leden die zich bezighouden met voedselproductie en/of land- en tuinbouw. Via deze raad hebben werknemers in deze sector invloed op het CNV-beleid. Daarbij kan gedacht worden aan het arbeidsvoorwaardenbeleid, belangrijke ontwikkelingen in de sector en pensioen.

Meld je aan voor de sectorraad voeding >

Zorg en welzijn

Deze raad zorgt dat de stem van de duizenden CNV-leden die actief zijn in de sector gehoord wordt. Belangrijk, want de sector staat voor belangrijke keuzes. De behoefte aan zorg wordt steeds groter, net als het personeelstekort. Dat leidt tot enorme uitdagingen, knelpunten en noodzakelijke keuzes waarover leden moeten meebeslissen.

Meld je aan voor de sectorraad zorg en welzijn >

Wat zijn de 4 doelgroepraden en wat doen ze?

Anders-actieven

Krijg je om wat voor reden ook een uitkering omdat werken niet lukt of kan, dan praat en denk je bij de anders-actieven mee over de belangen van uitkeringsgerechtigden. Deze raad organiseert interessante bijeenkomsten en trainingen voor leden. Jaarlijks is er een landelijke ontmoetingsdag.

Meld je aan voor de doelgroepraad anders-actieven >

Jongeren

Deze raad komt op voor de belangen van jongeren (tot 30 jaar) als het gaat om werk, geld en onderwijs. Met speciale aandacht voor jongeren in kwetsbare posities. Waar lopen jongeren tegenaan? Wat kan beter en hoe? Deze raad bekijkt invalshoeken, formuleert standpunten om voor te lobbyen in Den Haag en om actie op te voeren.

Meld je aan voor de doelgroepraad jongeren >

Senioren

De seniorenraad behartigt de belangen van de gepensioneerde leden. Via de raad hebben gepensioneerden invloed op het CNV-beleid. Daarnaast organiseert de raad activiteiten voor gepensioneerde leden waarin ontmoeting en inhoudelijke thema’s voor senioren centraal staan.

Meld je aan voor de doelgroepraad senioren >

Zelfstandigen

De raad denkt mee en adviseert over politieke thema’s die voor zelfstandigen gelden, over alle sectoren heen. Met als inzet een gelijkwaardig speelveld voor alle belanghebbenden. Voorbeelden zijn AOV en pensioen voor zelfstandigen. Ook kijken we naar afspraken voor zelfstandigen in alle cao’s.

Meld je aan voor de doelgroepraad zelfstandigen >