Robotisering, digitalisering en automatisering
Veel bedrijven investeren in nieuwe technologieën om de bedrijfsvoering te optimaliseren, kosten te reduceren of om nieuwe producten en/of diensten te lanceren. Daardoor verandert het werk in veel organisaties. Technologische voortuitgang, of het nu gaat om robotisering – digitalisering of automatisering, vervangt mensenwerk, meestal repetitief van aard. Routinematig, eenvoudig te standaardiseren werk, verdwijnt. Een trend die nu al zichtbaar is. Orderpickers maken plaats voor robots die bestellingen verwerken. Consumenten scannen hun eigen boodschappen, waardoor de kassière langzaam uit beeld verdwijnt. En met de laatste ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s, zijn chauffeurs in de toekomst misschien wel niet meer nodig.
Maar niet alle banen staan op de tocht. In veel gevallen verandert de aard van het werk. Technologie neemt repeterende werkzaamheden over, waardoor de mens zich kan focussen op hoogwaardig en efficiënt werk. Zo kan een verpleegkundige zich richten op sociale contacten en complexe medische handelingen als eenvoudige zorgtaken, zoals het aantrekken van sokken, wordt overgenomen door een robot. En vangt een intelligente chatbot eerstelijns, vooraf te scripten klantvragen af, waardoor de callcentre medewerker complexe klachtenafhandeling voor haar rekening kan nemen.
Gevolg werkgelegenheid
Doemdenkers voorspellen dat er veel banen verdwijnen door de sterke opkomst van robotisering en digitalisering. De realiteit is dat deze megatrends onvermijdelijk banen kosten. Wereldwijd zo’n 85 miljoen arbeidsplaatsen, zo becijfert het World Economic Forum (WEF). WEF stelt dat in 2025 bijna de helft van ons werk door machines wordt gedaan. Maar nieuwe technologie levert ook werkgelegenheid op: zo’n 97 miljoen nieuwe banen. Door snelle ICT-groei ontstaat er veel vraag naar hoogwaardige technische functies. Er ontstaan nieuwe functies met klinkende namen als data-analyst, machine learning expert, information security specialist en robotics engineer. Banen waar typisch ‘menselijke vaardigheden’ centraal staan, zijn ook toekomstproof. Een robot kan namelijk nooit zelfstandig denken of menselijk gedrag vertonen, zoals empathisch inlevingsvermogen of creativiteit. Banen in de zorg, marketing, therapie, onderwijs, zijn het minst gevoelig voor de gevolgen van technologie.