Staken voor beginners

Staken doe je niet zomaar. Het is een ingrijpende actie die wordt ingezet na een traject van cao-onderhandelingen wanneer deze niets opleveren. Bijvoorbeeld als de cao afloopt en de wensen van werkgevers en werknemers voor een nieuwe cao te ver uit elkaar liggen. Maar hoe gaat staken in zijn werk? En waar moet je rekening mee houden als je gaat staken? Wij geven antwoord op de meest gestelde vragen.

Staken: hoe komt het zover?

Staken gebeurt niet zomaar. Het is niet iets dat je van de een op andere dag besluit. Staken is een uiterste maatregel wanneer cao-onderhandelingen stuk lopen omdat betrokken partijen er samen (nog) niet uitkomen. Staken doe je dus alleen als het écht nodig is om je doel te bereiken. Bijvoorbeeld omdat jij of je collega's moeite hebben om rond te komen met je salaris. Of omdat oudere werknemers korter willen werken om gezond het pensioen te halen. Of om gedwongen ontslagen te voorkomen.

Cao-commissie

De gesprekken over een nieuwe cao worden gehouden door een commissie. Vakbonden zijn altijd betrokken bij cao-afspraken. Want zonder vakbond is het niet mogelijk om een cao af te sluiten. Dus als de gesprekken niet goed gaan en werkgevers en werknemers het niet eens kunnen worden, is de vakbond hierbij aanwezig. De vakbond doet ook de begeleiding van acties, mocht het zover komen. Het besluit om actie te gaan voeren, komt altijd vanuit de werknemers die lid zijn van de vakbond.

Leden versus niet-leden

Bij het cao-proces en tijdens een staking zijn er belangrijke dingen om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld het verschil tussen mensen die lid zijn van een vakbond en mensen die geen lid zijn. We leggen de twee belangrijkste verschillen hieronder uit.

Stemmen op de cao

Ben je lid van een vakbond, dan kun je stemmen op de cao. Ben je niet lid van een vakbond, dan telt je stem niet mee. Vaak wordt je wel goed geïnformeerd over de stand van zaken door de vakbond omdat de cao ook voor jou geldt. Het kan dus zijn dat jouw directe collega’s wél mogen stemmen en jij niet. Ze helpen bij het besluit om akkoord te gaan met een cao, of om bijvoorbeeld actie te gaan voeren.

Stakingsuitkering

Over een stakingsdag wordt er geen loon uitbetaald door de werkgever. Vakbondsleden kunnen zich inschrijven als staker en krijgen dan een dagvergoeding (een zogenaamde stakingsuitkering) vanuit de vakbond. Hier is een speciaal geldpotje voor bij CNV Vakmensen. Ben je geen lid, dan heb je ook geen recht op een stakingsuitkering. Dit kan meewegen in het besluit van collega’s om alsnog lid te worden en mee te staken voor een goede cao.

Krijg jij met een staking te maken?

Krijg je te maken met een staking en heb je daar vragen over? Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om jou te informeren over jouw rechten en plichten bij een staking. Ben je nog geen lid? Ook dan informeren we je zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Neem contact met ons op

Meest gestelde vragen over staken

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

• Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict