Directeur Karine over de re-integratie van leerkracht Inge

Naam: Karine Woensdregt (53)
Functie: directeur basisschool De Lichtkring - School met de Bijbel, Zuidlaren

‘Snel oplappen is iets anders dan herstellen’

‘Toen Inge vertelde dat haar man in het ziekenhuis lag, was voor mij meteen duidelijk dat ze het schooljaar niet kon starten. Ze moest bij hem en haar kinderen zijn. Onze school maakt deel uit van NoorderBasis: een vereniging met 33 basisscholen in Noord-Nederland. Ik heb contact opgenomen met personeelszaken en gevraagd wat ik kon en mocht doen in deze situatie. Zij zeiden dat ziekteverlof op z’n plaats was.’

‘Na de uitvaart hebben Inge en ik een re-integratieplan gemaakt. Ik had daar geen ervaring mee. Als basis heb ik het re-integratietraject van een medewerker van een andere school gebruikt. Verder heb ik vooral naar Inge geluisterd: wat voelt voor jou goed? Hoe kun je langzaam aan weer stappen zetten richting school?’

‘Ik overlegde regelmatig met personeelszaken. Ik vroeg dan bijvoorbeeld in hoeverre ik mocht meebewegen met mijn werknemer en wanneer ik haar een duwtje in de rug kon geven. Daarbij realiseerde ik me wel: als ik te hard duw, valt ze weer uit. Het is een heel dun lijntje waar je op loopt als je iemand helpt herstellen na rouw.’

Ik realiseerde me: als ik te hard duw, valt ze weer uit.
Karine Woensdregt - basisschool directeur

Recht op stabiele leerkracht

‘De arbo-arts wilde dat Inge snel weer voor de klas ging staan. Voor sommige leerkrachten werkt dat misschien, maar Inge kreeg veel stress van dat idee. Met toestemming van personeelszaken zijn we daarom ons eigen plan blijven volgen. NoorderBasis heeft mij daarin veel vrijheid gegeven. Dat heb ik erg gewaardeerd.’

‘Of het consequenties heeft gehad dat we ons eigen plan hebben getrokken, weet ik niet. Dat klinkt misschien naïef, maar NoorderBasis heeft in deze vooral de contacten en is op de hoogte van de wetgeving. Dat geeft mij de ruimte om mijn gevoel te volgen in hele kwetsbare situaties als deze.’

‘Als leerkracht ben je je eigen instrument. Kinderen voelen haarfijn aan hoe jij in je vel zit. Ik was in dit geval niet alleen verantwoordelijk voor Inge, maar ook voor de kinderen van haar groep. Zij hebben recht op een stabiele leerkracht en goed onderwijs. Je kunt een leerkracht snel oplappen, maar daarmee is iemand nog niet hersteld. Dat herstel duurt bij de een langer dan bij de ander. Het is een kwestie van maatwerk en meelopen op iemands pad.’

Het verhaal van Inge

Karine is de leidinggevende van leerkracht Inge die haar man verloor. Lees hier het interview met Inge: