CNV-inzet voor komend jaar aan cao-tafel: tot 10% loonsverhoging

Het CNV zet het komende jaar in op 4 tot 10% loonsverhoging. Tevens wil het CNV afspraken maken over een nominale loonsverhoging: 50 tot 100 euro per maand erbij. Ook zet het CNV in op werknemersaandelen en een kortere werkweek. Dit maakt het CNV vandaag bekend, als start van het nieuwe cao-seizoen.

‘De inflatie is de afgelopen 1,5 jaar zeer hoog geweest. In het afgelopen seizoen hebben we daarom cao’s afgesloten met stevige loonsverhogingen, soms tot wel 14%. Dit jaar gaan we opnieuw de strijd aan. Honderdduizenden werkenden hebben nog geen cao-verhoging gekregen. Bijna 1 op de 5 werkenden kunnen niet rondkomen. Werkenden horen niet in de rij te staan voor de voedselbank. Ons streven is dat iedereen met een baan normaal kan rondkomen in deze tijden van hoge inflatie. Met de inzet van een nominaal bedrag profiteren bovendien ook de lagere schalen, stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Het CNV kiest net als voorgaande jaren voor een bandbreedte in de loonvraag. Bij bedrijven die vorig jaar al een forse loonsverhoging hebben gehad kan dat tot een andere loonvraag leiden dan bij bedrijven die de inflatie nog moeten inhalen.

Werknemersaandelen
Nieuw is de inzet op werknemersaandelen. De inzet aan de cao-tafel is dat iedere werknemer aandeelhouder mag worden van het bedrijf en daarmee meeprofiteert van de bedrijfswinst. ‘Bedrijfswinsten gingen het afgelopen jaar door het dak. Tegelijkertijd kunnen veel werknemers hun boodschappen niet betalen. De buit moet daarom beter worden verdeeld. Daarom willen wij dat medewerkers mede-eigenaar worden van het bedrijf. Werknemersaandelen kunnen zo’n 1.000 euro per jaar extra opleveren. Een mooie bonus in dure tijden.’

Kortere werkweek
Het CNV zet ook in op een kortere werkweek in het nieuwe cao-seizoen. Fortuin: ‘De 30-urige werkweek is al jaren ons speerpunt: een betere werk privé balans in tijden van burn-outs en een hoog ziekteverzuim. Voor het eerst zetten we nu in op een kortere werkweek aan de cao-tafel. Een uur minder werken is feitelijk 2,5% loonruimte. Korter werken leidt in de praktijk ook tot meer creativiteit, efficiency en een hogere productiviteit, zo tonen diverse wetenschappelijke onderzoeken aan. Juist in een krappe arbeidsmarkt profiteren zowel werkgevers als werknemers van de kortere werkweek.’

Ouderschapsverlof en warmtebonus
Tot slot zet het CNV in op afspraken over:

• Life events, zoals 100% doorbetaald ouderschapsverlof en rouwverlof
  • Het faciliteren van de ontwikkeling en loopbaan van werkenden. Denk hierbij aan loopbaanbegeleiding, de leerrekening en de inzet van leerambassadeurs
  • Vergroening van de arbeidsvoorwaarden, zoals een warmtebonus van 2.000 euro waarmee werknemers hun huis kunnen verduurzamen en zo besparen op energiekosten.