CNV-onderzoek: baas laat nieuwe technologie nog links liggen

60% van de werkgevers reikt hun medewerkers geen tools aan om nieuwe technologie, zoals ChatGTP en Bing, in hun dagelijkse werk toe te passen. 57% biedt het personeel geen ruimte om met nieuwe technologie te experimenteren. Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder 3.000 werkenden, uitgevoerd door Maurice de Hond.

‘Nieuwe technologie, zoals ChatGTP, verovert nu razendsnel de werkvloer. Denk aan feilloze vertalingen, strakke teksten en fiscaal en juridisch advies van robots. Intelligente toepassingen die tot voor kort niemand voor mogelijk hield en miljoenen banen drastisch veranderen. Maar de meeste werkgevers leunen vooralsnog achterover en ondernemen geen actie. Zeer onwenselijk,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. Ruim 1 op de 3 medewerkers neemt zelf initiatief om nieuwe technologie in het werk toe te passen.

Visie ontwikkelen
‘Wij pleiten ervoor dat werkgevers, samen met werknemers, een visie ontwikkelen over het gebruik van deze nieuwe technologie in de dagelijkse werkzaamheden. Wat doe je zelf en welk werk neemt technologie over? Hoe voorkomen we dat technologie straks de baas is over ons werk en denken? Werkgevers en werknemers moeten aan de slag met deze vraagstukken, voordat de technologie met ons aan de slag gaat.’

Schaduwkanten
Een groot deel van de werkenden ziet stevige schaduwkanten aan de nieuwe technologie. 30% van de werkenden vreest dat nieuwe technologie leidt tot uitwassen, zoals het onnodig criminaliseren van mensen. 43% verwacht dat deze technologie leidt tot minder mensgerichte dienstverlening en 39% vreest voor zijn privacy. Bijna 1 op de 5 maakt zich zorgen over de technologisering en digitalisering van de werkplek.

Fortuin: ‘Met de toeslagenaffaire in het achterhoofd – waar algoritmes een grote rol hebben gespeeld – is deze vrees terecht. Juist daarom is het belangrijk dat we snel de mogelijkheden onderzoeken van deze nieuwe technologie. Kansen en bedreigingen moeten we snel in kaart hebben. Zodat we nu al de afweging kunnen maken wat we zelf blijven doen en wat we uitbesteden aan technologie.’

Media en communicatie: baan overbodig
Een kwart van de werkenden in media en communicatie verwacht dat hun werk over een paar jaar deels overbodig is door ChatGTP. 17% denkt zelfs dat hun werk over 5 jaar volledig overbodig is. ‘Journalisten en communicatieadviseurs zijn de uitschieters in dit onderzoek. In alle andere sectoren verwacht slecht een kleine groep mensen (3-5%) dat hun werk overbodig wordt. Linksom of rechtsom gaat deze nieuwe technologie ons werk in de toekomst sterk bepalen. We moeten hier dus mee aan de slag. We roepen werkgevers ook om medewerkers opleidingen te laten volgen buiten hun vakgebied zodat mensen voorbereid zijn op de toekomst. Een meerderheid biedt daar nog geen ruimte voor, blijkt ook uit dit onderzoek.’